Kvinden før af J.P. Delaney

Oprettet: 29.05.2017 - 12:25

Bog: "Kvinden før" af J.P. Delaney

Jane har brug for en frisk start og flytter ind i en minimalistisk hi-tech lejlighed i London.

J.P. Delaney
Kim Langer

Denne psykologiske thriller vil få  dine hår til at rejse sig i sommervarmen.

Kvinden før hedder Emma. Det finder Jane ud af, da hun flytter ind i sin nye lejlighed, der er minimalistisk og perfekt ned til mindste detalje. En arkitektonisk, prisvindende perle beliggende i London. Lejligheden er alt, hvad man drømmer om, og der er alt, man har brug for af udstyr og møbler. Det bedste er, at den ovenikøbet er billig at bo i. For at få lov til at bo i huset, skal man dog først besvare en test på 35 spørgsmål. Hvis ejeren, som også er arkitekten, godkender svarene, kommer man til personlig samtale.

Ikke ret mange kommer igennem nåleøjet, og de der gør må ofte flytte igen, da man skal skrive under på en kontrakt på 200 punkter.  Punkterne er meget præcise, der må ikke ændres på noget i lejligheden, ikke rodes, og man må ikke stille bøger frem, ikke have billeder på væggene - og så skal alle beboerens aktiviteter i huset registres gennem et armbånd, man altid skal gå med.

Der kommer et rengøringsfirma og gør rent, og de tjekker om kontrakten overholdes, og overtrædelser medfører bortvisning. Der er internet, men man kan ikke google. Man kan kun søge via ”Husassistenten”, der også sender flere spørgsmål, som skal besvares, og hvis ikke, får man beskeden ”Visse husfaciliteter er blevet frakoblet, indtil opgaven er udført”.

Jane bliver godkendt af den karismatiske og mystiske arkitekt Edward Monkford og flytter ind med ganske få af sine egne ting. Det passer hende godt at starte på ny, da hun netop har mistet et barn ved fødslen.
Uhyggen begynder at brede sig, da Jane finder ud af, at Emma – kvinden før – døde i huset. Hun møder Emmas ekskæreste, der påstår, at det var Monkford, der myrdede hende. Det tror Jane ikke rigtig på, da hun selv er blevet forført af ham. Men hun kan alligevel ikke lade være med at grave i sagen. Hun finder ud af, at Monkfords kone og søn er begravet under huset, og at både konen og Emma mindede meget om hende selv, også i udseendet.

Hvad er det der foregår? Udvælger Monkford sine kvindelige lejere ud fra et udseende, der minder ham om hans kone? Er det derfor, han har en affære med Jane, og havde han også en med Emma?
Hans excentriske opførsel kræver blandt andet, at forholdet skal være perfekt. Som han siger ”Man værdsætter den anden person mere, når man ved, at det ikke vil vare ved”. Hvad sker der, når forholdet er slut, og hvad skete der egentlig med Emma? Jane leder efter svarene, og ”Husassistenten” registrerer alt, hvad hun gør.

Når du læser bogen, så se, om du ikke også kommer til at tænke på Monkford som en uhyggelig Mr. Grey. ’Kvinden før’ er en velskrevet thriller, som man har lyst til at læse færdig med det samme. Den minder om noir-krimierne Kvinden der forsvandt og Kvinden i toget,  den er bare endnu mere uhyggelig.