Kvalt af Chuck Palahniuk

Oprettet: 23.05.2005 - 18:05

Bog: "Kvalt" af Chuck Palahniuk

Victor Mancini lever et noget rodet liv, hvor sex, moderens sygdom og en forstyrret barndom er de styrende kræfter, men midt i al galskaben, som vennen Denny ikke gør mindre, tegner der sig alligev

Chuck Palahniuk
2005
Århus : Klim

Lån bogen på

En meget morsom og velfortalt historie, der giver anledning til mange gode grin, men samtidig giver et dybt tragisk billede af en ung mand, der forsøger at finde meningen med livet.

"Kvalt" er en meget underholdende roman. Den handler om Victor Mancini, som er en forvirret ung mand, der er besat af sex.

Han tjener til dagen og vejen ved at arbejde i en historisk forlystelsespark. Det er ikke helt nok til også at betale for plejehjemspladsen for hans alzheimerssyge mor. Derfor simulerer han også kvælningsanfald på nøje udvalgte restauranter, hvor han bliver 'reddet' af barmhjertige restaurationsgæster, som efterfølgende føler sig ansvarlige for ham og derfor hjælper ham yderligere ved at sende ham pengegaver.

Hvad ville Jesus IKKE ha’ gjort? Dette hyppigt stillede spørgsmål er Victor Mancinis motto. Han er på jagt efter en identitet. Ikke uden grund: hans barndom har været et kaos med en mor, som er rablende gal, og dertil småkriminel. Og faren? Han er et kæmpe mysterium. I glimt beskrives den forvirrede barndom, som er med til at forklare, hvorfor Victor Mancini ikke kan få hold på sit liv. Og hvorfor han iscenesætter det i sin stræben efter at finde det virkelige liv.

Palahniuk giver et skarpt satirisk billede af et samfund og en generation, der mangler indhold i tilværelsen. De kæmper sig gennem livet, og selviscenesættelse er blevet erstatning for virkeligheden. Hvornår kan jeg mærke mig selv?

En velfortalt, rablende morsom og meget underholdende roman, der lægger sig meget tæt op af den nye 'generation Y' ved at udstille den vestlige verdens alvorlige problemer.

Oversat af Allan Hilton Andersen. Klim, 2005. 301 sider. Kr 298,-

Læs Kristoffer Friis Flakstads artikel om Geneation Y