Kurtisanen af Sarah Dunant

Oprettet: 04.06.2007 - 18:06

Bog: "Kurtisanen" af Sarah Dunant

Kurtisanen Fiammetta og dværgen Bucina slår sig ned i renæssancens Venedig - De når til tops i den farverige by med rigdom, kunst og skønhed og møder alverdens spændende personligheder - alle med s

Sarah Dunant
Hanne Bubandt
Forum

Herlig roman fra 1500-tallets Venedig med dværge, skøger, tyve og hekse.

Romanens fortællende stemme tilhører dværgen, Bucino. Det er ham, der sørger for den administrative del af partnerskabet med kurtisanen, Fiammetta, der selvsagt tager sig af den mere fysiske del. De lever en luksustilværelse i Rom indtil byen i 1527 forvandles til en krigsskueplads.

De flygter til Venedig, hvor Fiammetta stammer fra og må starte forfra med de midler, de har nået at få med sig fra Rom. Fiammetta er tilmed blevet skalperet inden flugten, så hun har god brug for hjælp til at genvinde sin tidligere hårpragt og feminine ynder, et absolut must når man lever af at sælge dem til mænd fra overklassen.

Venedig byder på farer og fattigdom såvel som muligheder og rigdom. Der er venner og fjender, og det er tit ikke let at skelne dem fra hinanden. Bucino og Fiammetta navigerer dygtigt rundt i Venedigs kanaler og får etableret en ganske indbringende forretning. Men med rigdommen følger den virkelige fare: Trygheden og kedsomheden og hvad den kan føre dem ud i.

Det er både hyggeligt og spændende at bevæge sig rundt i Venedig i selskab med den slagfærdige og foretagsomme dværg, Bucino. Sarah Dunant har gjort et gedigent stykke researcharbejde, hvilket kommer til udtryk i hendes fantastiske miljø-og samfundsbeskrivelser. Sammen med de gode personskildringer, hvoraf flere bygger på virkelig personer, er de med til at gøre romanen troværdig.

Dertil kommer, at Sarah Dunant har et letflydende sprog, som gør "Kurtisanen" til en roman man skøjter igennem - på den gode måde. Helt sikkert en dejlig læseoplevelse, der dog kan have den uheldige bivirkning, at man efterfølgende føler en uimodståelig trang til at tage en tur til Venedig…