Kun ét liv af Sara Blædel

Oprettet: 26.03.2007 - 18:06

Bog: "Kun ét liv" af Sara Blædel

Krimi - Kriminalassistent Louise Rick udlånes til Rejseholdet efter fundet af en ung, dræbt indvandrerkvinde -  Spørgsmålet, om det behøver være æresdrab, dukker hurtigt op, og opklaringen giver Lo

Sara Blædel

En rigtig hygge-krimi og en fin behandling af det potentielt springfarlige emne æresdrab. Helt i tråd med Sara Blædels tidligere krimier om kriminalassistent Louise Rick.

Som med Sara Blædels tidligere krimier om Louise Rick og hendes emsige journalistveninde Camilla Lind blev jeg straks draget mod den lækre forside – jeg kan godt lide det strømlinede layout, der er ens og dog forskelligt fra gang til gang.

Med eller uden lækker forside er jeg dog ikke i tvivl om, at "Kun ét liv" bliver en succes – den lever op til de tidligere bøger i serien. Det er skrevet gedigent, uden de store krummelurer og spændingen er intakt fra side et. Jeg kedede mig ikke et øjeblik undervejs, og min hund nåede at blive ganske frustreret, inden jeg kom ud på en søndagseftermiddagstur med den, fordi jeg lige skulle læse næste kapitel – kapitlerne i bogen er nemlig forførende korte, så man hele tiden tænker "jeg kan godt lige nå et kapitel mere …".

Scenariet er denne gang henlagt til Holbæk, hvor mordet på en ung kvinde af anden etnisk afstamning mystificerer politiet og sætter sindene i kog på dele af lokalbefolkningen. Rejseholdet involveres og på grund af sin erfaring med forbrydelser mod unge piger i ikke-danske miljøer udlånes Louise Rick til Rejseholdet og arriverer således i Holbæk.

Mistanken falder hurtigt på familien både i efterforskningen og hos de lokale, men de fysiske beviser er ikke til stede, så sagen kræver fingerspitzgefühl og kendskab til andre kulturer, hvilket Louise Rick besidder i fuldt mål.

Camilla er i byen for at dække historien til avisen og engagerer sig intenst og personligt i den dræbtes og hendes families tragiske historie. Camillas karakter er i høj grad med til at nuancere historien, der ellers let kunne blive ensidig i sin fremstilling af debatten omkring æresdrab og familieliv indenfor de muslimskfunderede kulturer. Men det synes jeg ikke den gør, hvilket jeg faktisk var meget spændt på om den ville, så stor cadeau til forfatteren for det!

En stilsikker vinder i femi-krimigenren, men jeg må også tilstå at ”Kun ét liv” efter endt læsning ikke er en bog, der vil stå printet på min nethinde – hurtigt ind og hurtigt ud. Sådan har jeg også haft det med Sara Blædels tidligere i genren, så den levede også helt op til mine forventninger her.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit