Kulmanden af Jens Henrik Jensen

Oprettet: 22.10.2007 - 11:06

Bog: "Kulmanden" af Jens Henrik Jensen

En ukendt mand, dræbt med knivstik, bliver fundet i kulbjergene ved et kraftværk i Esbjerg, og kriminalassistent Nina Portland begynder at grave i sagen - Opklaringen fører hende til Berlin, men br

Jens Henrik Jensen
Valby : Borgen

Fra et lig i en kulbunke på Esbjerg Havn til gemmeleg i Istanbuls menneskemylder. Nina Portland kommer vidt omkring i denne atmosfærefyldte moppedreng af en international thriller.

Jens Henrik Jensen har tidligere skrevet om den esbjergensiske kriminalassistent i "Økseskibet" fra 2004. Denne sag gjorde Nina til PET’s lokale kontaktperson og gav hende et internationalt netværk, som hun i den nye sag har god brug for at trække på.

Fundet af to lig, der identificeres som tyrkiske mænd, trækker snart tråde til både Berlin og Tyrkiet. Optrævlingen af den indviklede sag implicerer såvel kurdernes frihedskamp som Tyrkiets ansøgning om optagelse i EU. En dansk fotograf er omkommet ved en færdselsulykke i Tyrkiet, men hans autistiske ven og medhjælper overlevede, og han er tilsyneladende i besiddelse af en hemmelighed, som ukendte gerningsmænd er villige til at dræbe for at få fingre i.

Ninas sporhundegen og veludviklede retfærdighedssans får hende til at arbejde med sagen også på egen hånd, og hendes intuition lader hende se sammenhænge før alle andre. Egentlig skulle hun sidde på skolebænken til et lederaspirantkursus, men selv om hun bestemt er ambitiøs, trækker det praktiske opklaringsarbejde mere i hende. Vanen tro bliver hun så involveret, at hun udsætter både sig selv og sin familie for fare …

Lokaliteter i Esbjerg og på Ninas barndomsø Fanø spiller en stor rolle i bogen, der således meget forfriskende har omdrejningspunkt i den danske provins trods det internationale udsyn. Den slentrende detaljerige skildring eksploderer til tider i mere dramatiske hændelser, og fokus veksler mellem privatliv og storpolitik.

Bogen kan kaldes en femikrimi i den forstand, at der tegnes et portræt af den kvindelige hovedperson i den sædvanlige konflikt mellem karriere og familie. Nina er enlig mor til den 12-årige Jonas og får dårlig samvittighed, når aftensmaden endnu engang bæres hjem i en pizzabakke, eller hun igen må overlade ham til sine reserveforældre på Fanø, mens hun selv er på farten. Muligheden for en spirende forelskelse i en kollega strejfes også - men disse mere ”bløde” elementer overskygger langtfra den spændende handling og opleves ikke påklistrede. Romanen henvender sig bestemt til både mænd og kvinder med sin blanding af action og eftertænksomhed.

02.03.2017 - 13:05 - Marit

02.02.2017 - 12:12 - Marit