Kristian af Ole Frøstrup

Oprettet: 01.08.2005 - 12:05

Bog: "Kristian" af Ole Frøstrup

Kristian og Sofie bor i et lille skovhus og hjælper under 2. verdenskrig flygtninge til Sverige. De modtager også våben fra England, inden de afsløres af en stikker - med katastrofale følger

Ole Frøstrup
1997
Rosa

En fængslende slægtsroman fra besættelsestiden og Grib Skov

Anbefalet af bibliotekar Maike Albertsen Zwoch, Bov Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

”Kristian” er anden del af en slægtstrilogi, der starter med ”Sofie” og slutter med ”Mads”. Hele historien foregår fra omkring århundredeskiftet og op til 1970’erne. I ”Kristian” befinder vi os i 1940’erne og besættelsestiden i Danmark.
Jeg vil anbefale at læse bøgerne i den rigtige rækkefølge, da der er en del henvisninger til tidligere hændelser, og så går man heller ikke glip af den dejlige beskrivelse af Sofie som barn og ung i ”Sofie”. Sofie som ikke er helt som andre børn. Hun har et træben – et søndagsben, som hun selv kalder det. Sammen med barndomsvennen Kristian har hun her i anden del stiftet familie og født sønnen Mads.

Modstandskampen
De er flyttet til Grib Skov, hvor Kristian er skytte. Sofie og Kristian har det godt sammen – de elsker hinanden og er glade for deres enkle liv i skoven sammen med naboerne. Da krigen kommer er intet som før, og sammen med skovfogden og et par andre skovfolk er de to aktive i modstandsarbejdet.
De kalder sig selv for skovfolket – de mennesker, der så inderligt ønsker at bekæmpe ondskaben og ikke er bange for at sætte deres eget liv på spil.
De skjuler jødiske flygtninge og hjælper dem med at flygte til Sverige. Det bliver beskrevet meget indlevende, hvordan den lille familie udsætter sig selv for stor fare, og de er da heller ikke uden angst for, hvad der kunne ske, hvis de bliver opdaget. De henter trøst i sætningen ”når krigen er slut” og drømmer om en bedre verden til den tid. Desværre bliver deres operationer afsløret af en stikker, og dramatiske begivenheder følger.

I Theresienstadt
Sofie bliver sendt i KZ-lejr til Theresienstadt. Her møder hun nogle af de flygtninge, hun har hjulpet, og dette traumatiuske ophold i lejren ændrer hendes liv totalt. Samtidig med den hårde tid i lejren går tankerne hjem til skovhusene, og hvordan sønnen Mads mon har det.
Hun slipper fri, da alle ikke-jøder bliver transporteret væk og kommer således tilbage til Danmark og til et nyt liv…

Det er en gribende og meget realistisk beskrivelse af livet under 2. verdenskrig. Bøgerne er samtidig spændende fortalt og let læste, og der er også et godt stykke Danmarkshistorie i denne serie om, hvad der rørte sig i danskernes bevidsthed fra 1930’ernes og op til 1970’ernes Danmark.

Forlaget Rosa, 1997. 262 sider

Ole Frøstrup, der også har skrevet en del børnebøger, er uddannet journalist og har god fod på sproget.

Læs om forfatteren på Litteratursiden.dk