Krista af Jan Ebert

Oprettet: 19.01.2009 - 16:18

Bog: "Krista" af Jan Ebert

Jan Ebert
Benløse

"Krista" fortæller en noget anderledes og overraskende historie om Jesus og er ifølge forfatteren et tiltrængt nyt femte evangelium.

I et buddhistisk kloster dør den gamle lama, og munkene opfatter stjernen over Betlehem som en indikator på at deres nyligt afdøde lamas reinkarnation kan findes under stjernen. De tre munke Melkior (som også er bogens fortæller), Kaspar og Baltasar drager ud på den lange rejse, og i stalden ved Betlehem finder de den nyfødte Jesus. De får overbevist Josef og Maria om at deres søn er den genfødte lama, og at han i deres verden skal lyde navnet Krista Lama. Jesus/Krista får en almindelig opvækst i Israel, men da han bliver teenager, kommer han til klosteret for at få sin religiøse opdragelse. Opdragelsen omfatter både den buddhistiske lære, men også kendskab til lægeurter og tryllekunster, og disse færdigheder bruger Jesus naturligvis senere bl.a. i forbindelse med de kendte historier om brylluppet i Kanaan og de syge i Kapernaum. Disse begivenheder sammenkoblet med Kristas veltalenhed får mange til at betragte ham som den lovede Messias, og historien følger nu den velkendte beretning om Jesu død, korsfæstelse og begravelse.

Slutningen er dog unægtelig noget overraskende.

Der er skrevet mange historiske romaner om Jesus, men så vidt jeg ved aldrig før med en så klar buddhistisk synsvinkel. Denne omfortolkning af de gamle evangelier slipper forfatteren egentlig meget godt fra, og den nye synsvinkel hænger ganske godt sammen.

Uden at være den helt store litteratur er bogen lettilgængelig og sproget er flydende, så på det plan er romanen så absolut acceptabel. Omvendt må man sige, at personbeskrivelserne er underligt blodfattige, og dette kombineret med en totalt fraværende spænding får sammenlagt historien til at forekomme lettere uinteressant.

Alene i kraft af sit emne og den fermt sammenskruede handling med baggrund i eksisterende kilder og tekster skal bogen, som forfatteren selv beskriver som værende halvt roman og halvt debatbog, dog nok finde sine læsere.