Kortspillet af Adolf Schröder

Oprettet: 15.12.2003 - 09:00

Bog: "Kortspillet" af Adolf Schröder

Da Markus Hauser får et job med at hjælpe en gammel dame med at ordne hendes papirer bliver han blandet ind i en bizar sag, som har forbindelse tilbage til jødeforfølgelserne i nazitiden.

Adolf Schröder
2003
Cicero

"Kortspillet" er en lille intens roman. Handlingen udspiller sig i Tyskland og strækker sig over syv dage. Romanen er bygget op omkring tre handlingsforløb/spor, som man skiftevis følger.

Det første spor er skrevet i datid. Markus Hauser, en ung mand, får et løst job hos en ældre dame, Selma Bruhns. Det er et noget særligt job, han skal sortere private breve for hende. Lægge dem i datoorden, hvorefter hun brænder dem. Huset, hun bor i, er misrøgtet, fyldt med vilde katte og stinker ulideligt. Selma Bruhns selv er en kvinde af få ord, som Markus ser meget lidt til. Han arbejder i et lille værelse uden vinduer, men betalingen for det meningsløse arbejde er god, og Markus bliver på sin vis grebet af brevenes indhold, hvilket får ham til at blive og færdiggøre arbejdet.

Det andet spor er skrevet i nutid og foregår dagen efter, at Markus har afsluttet sit arbejde for Selma Bruhns. Markus er til en samtale hos politiet, nærmere bestemt med kommissær Berger, omkring sit forhold til og arbejde for Selma Bruhns. Markus tilbringer hele dagen sammen med den lettere uligevægtige Berger, som konfronterer ham med bl.a. Selma Bruhns’ nabo i et forsøg på at få klarhed over Markus’ færden i Selma Bruhns’ hus.

Det tredje og sidste spor er skrevet med kursiv og er de breve, Markus er ansat til at sortere. De er stilet til en Almut. De fortæller om brevskriverens nye liv i et fremmed land, som brevskriveren har svært ved at tilpasse sig. De er også fyldt med minder om en fælles barndom og røber brevskriverens længsel efter og kærlighed til Almut.

Romanen driver læseren frem med alle de usagte ting. Mod et bånd, der skal binde de tre spor sammen og få dem til at give mening. Det er en roman, der er svær at lægge fra sig, fordi den stiller så mange spørgsmål, som den gemmer svarene på for at holde læseren fanget til sidste side.

Oversat af Leif Berthelsen. Cicero, 2003. 160 sider. Kr 199,-