Kongen i træet af Steven Millhauser

Oprettet: 23.02.2004 - 09:00

Bog: "Kongen i træet" af Steven Millhauser

Tre fortællinger om, hvordan ægte kærlighed kan manifestere sig forskelligt og alligevel være lige lidenskabelig - uanset tid og sted

Steven Millhauser
2003
Rosenkilde

Lån bogen på

Forfatteren er amerikaner, og denne novellesamling er hans anden titel der er oversat til dansk. Samlingen består af tre noveller, alle med temaet kærlighed. Den første novelle foregår i vor tid, de to andre i fortiden.

Den første bærer titlen 'Hævn' og det er i sandhed en raffineret skildring af en kvindes had til sin nu afdøde mands elskerinde. Kvinden har sat sit hus til salg og viser en potentiel køber rundt i huset, rum for rum. I hvert rum har hun en beretning om det ægteskab som var engang. Rundvisningen i huset er en rundvisning i forholdet mellem mand og kone efter konen har erfaret mandens utroskab. Konen tager en sygelig hævn som ikke skal røbes her, for køberen er ingen anden end elskerinden!

Den næste novelle har mesteren i elskov og forførelse, selveste Don Juan, som hovedperson. Don Juan befinder sig i Venedig, hvorfra han brugt, men samtidig opsat på at starte et nyt liv drager til England, til det mystiske Nord. Her indlogerer han sig på landet hos en skør havearkitekt. I de svulstige omgivelser bor desuden to søstre, den ene gift med havearkitekten. Don Juan kurtiserer begge søstre, men har ikke rigtig held med de kølige britiske damer.

"Kongen i træet" er den sidste novelle som samtidig har lagt navn til samlingen. Her et temaet den fatale, tragiske, uafvendelige kærlighed som ikke kan lade sig tæmme, personificeret i middelalderpersoner som Isolde, gift med kongen af Cornwall, og Tristan, selvsamme konges nevø. Kongen drives af sin jalousi og sin kærlighed til både Isolde og Tristan. Fortællingen ender på samme dramatiske måde som sagnet om de to elskende.

I høj grad meget forskellige, men meget velskrevne og fastholdende noveller.

Oversat af Tina Miriam Petersen. Rosenkilde, 2003. Kr. 298,-