Kompagni Orheim af Tore Renberg

Oprettet: 14.07.2008 - 18:06

Bog: "Kompagni Orheim" af Tore Renberg

Da den 23-årige Jarle får besked om sin fars død, mindes han barndommens næsegruse beundring og sine fortvivlede forsøg på at leve op til faderens forventninger, pubertetens opgør med alle idealern

Tore Renberg
Roskilde : Batzer & Co

Hvordan går det til, at de, der vil hinanden det så godt, gør hinanden så ondt? Bevægende norsk generationsroman om langsomt at miste sin far til alkoholen.

Kompagni Orheim består af mor Sara, far & kaptajn Terje og vor hovedperson Jarle. "Os tre" siger Terje, - "os mod dem".

Alt ånder fred og idyl. Den lille familie elsker hinanden. Men bag idyllen lurer et monster. Terje er weekend alkoholiker. Sara og Jarle holder facaden, imens kompagniet krakelerer. Familielivet bliver mere og mere uudholdeligt. "Man giver da ikke bare op", siger Sara, selvom hun både er vred, flov og ked af det. Jarle håber, at hvis de ikke taler om det, så forsvinder det. Men det bliver bare værre og værre, og Jarles opvækst præges af skam og af konstant at skulle gøre faderen tilpas.

En følsom og sårbar pubertet med gryende interesse for politik og for det modsatte køn fortælles muntert og troværdigt. Jarle bliver feminist - i håb om, at det vil kaste noget sex af sig (det gør det desværre ikke). Politisk bevidsthed krydret med en stor interesse for musik, demonstrationer mod Myrdal, usikkerhed og ikke mindst piger på hjernen præger teenage årene.

En familieferie til Hardangervidda ender katastrofalt, og vandreture med telt og bål bliver aldrig mere det samme efter at have læst denne roman.

Jeg er meget begejstret for denne sørgelige og alligevel så muntre og talentfulde roman. Det er første gang Tore Renberg er oversat til dansk. Ifølge forlaget udkommer der yderligere to romaner af forfatteren. Det har været et rigtig godt bekendtskab, som jeg kun kan give mine bedste anbefalinger.

Oversat fra norsk af Jannie Jensen & Arild Batzer efter 'Kompani Orheim'. Batzer & Co, 2008. 525 sider.