Kollaboratøren fra Betlehem af Matt Rees

Oprettet: 14.07.2008 - 18:06

Bog: "Kollaboratøren fra Betlehem" af Matt Rees

Krimi fra Jerusalem, hvor en af læreren Omar Yussefs elever arresteres uberettiget, hvorfor han selv må undersøge og opklare sagen

Matt Rees

Stedet er Bethlehem, helten er en ikke-troende muslimsk lærer, han forsøger at lære eleverne tolerance. Da en gammel elev uretfærdig anklages, går han uforfærdet mod overmagten.

Jeg har været med Omar Yussef i Bethlehem, jeg har stået i mørket på et hustag og hørt kuglerne fløjte, jeg har smagt hans kones citrondressing på salaten og den sorte søde kaffe, jeg har med Omar følt afmagten over korruption og magtfordrejning og især over menneskenes stupiditet. Det er en meget stemningsfuld og billeddannende historie, selvom plottet ikke er decideret spændende, er den svær at slippe.
Bogen er forfatterens debut fra 2007, og fik fine anmeldelser.

Rees er journalist med Mellemøsten som speciale og har i mange år været leder af Time Magazine’s kontor i Jerusalem. Han ved med andre ord, præcis hvad han snakker om. Planen er angiveligt en krimi-serie med hovedfiguren Omar Yussef i hovedrollen.

Om figurerne i bogen fortæller forfatteren, at han har kendt dem, både de levende og dem, der er døde. Det hele er baseret på virkelige begivenheder, og måske derfor forekommer denne bog mere som en skildring fra den ubegribeligt hårde palæstinensiske hverdag end en thriller.

Omar Yussef er sidst i 50’erne, han er veluddannet og temmelig egenrådig. Han blev fyret fra det lokale gymnasium p.gr.a. samarbejdsvanskeligheder, og underviser nu på en FN-skole, hvor rektoren forsøger at presse ham til at gå på pension.

Omar har høje idealer om at lære sine elever tolerance og rummelighed, derfor fortæller han dem utilsløret, at den hadske stemning, der hersker i de palæstinensiske områder ikke er vejen frem.

En dag bliver en ung mand fra en af modstandsgrupperne skudt, sandsynligvis af en israelsk snigskytte. Og hurtigt derefter arresteres en af Omars gamle elever som mistænkt for at være kollaboratør med israelerne. Denne uretfærdighed får Omar til at konfrontere nogen af de voldelige elementer i området. De egentlige magthavere er Martyrernes Brigader, israelerne er en fjern og velbevæbnet besættelsesmagt, mens de lokale krigsherrer lader til uden videre at ville lade en befolkning lide under deres blodige magtkampe.

Det er utrolig fascinerende at læse en historie, der fortæller om den palæstinensiske verden indefra. Jeg glæder mig til de næste i serien, som ser ud til at være godt på vej.

Oversat fra engelsk af Jan Hansen efter 'The collaborator of Bethlehem'. Gyldendal 2008. 320 sider