Knaldroman af Bodo Kirchhoff

Oprettet: 22.03.2004 - 09:00

Bog: "Knaldroman" af Bodo Kirchhoff

En lejemorder slår ved en fejltagelse en frygtet kritiker ihjel i forbindelse med bogmessen i Frankfurt og forelsker sig i en kvinde, han skal hjælpe på flugt.

Bodo Kirchhoff
2003
Tiderne Skifter

Knaldroman i ordets bogstaveligste forstand: lejemordere og luksusludere, forbrydelse og forræderi, had og hævn, sex og sårbarhed.

Den har det hele og lidt til. Velskrevet og spændende.

Hvad får man, når man tager en hårdkogt gangster og lejemorder med sår på sjælen, en underskøn luksusluder, der lige har arvet en Picasso fra en kunde, to eksstrømere af hver sit køn, der danner et detektivbureau, og hertil et betændt kriminelt miljø? Og hvis man så mixer det hele med bogmessen i Frankfurt og et par brutale mord - for ikke at glemme kærlighed og drivende sex - ja, så er der ingen tvivl: En knaldroman!

Men ikke en helt almindelig en. Forfatteren Bodo Kirchhoff er hjemme i det litterære miljø i Tyskland og lader behændigt en kritiker blive myrdet - uden at jeg skal kunne sige, om det er en nøgleroman. Men det er ikke svært at forestille sig, at de forskellige typer omkring bogmessen virkelig eksisterer.

Lejemorderen Willem Hold forelsker sig på en flyrejse fra Manila i luksusluderen Lou Shultz. De er på vej til hver sin opgave. Han skal myrde, Lou servicere en rig kunde . Derudover har hun et par detektiver i hælene, som er hyret af nogle tidligere arvinger til hendes nyligt erhvervede Picasso. Døde kunden under "akten" - eller myrdede Lou i virkeligheden kunden? Herefter føres vi i hæsblæsende fart ud og ind af de forskellige personers betrængte liv, rundt på bogmessen og til sidst også en tur fra Frankfurt til en romantisk lokalitet ved Gardasøen.

Nok er der knald på klicheerne, men den psykologiske indsigt, vi får i personernes følelsesliv, gør, at de fungerer og lever. Kirchhoff har desuden et sprog, der er nuanceret og veldrejet. Faktisk minder bogen om en flot tegneserie. Det er nemt at forestille sig alle personerne og historien på glittet, farvestrålende papir. Og så er den elementært spændende!

Af Bodo Kirchhoff er der oversat yderligere to bøger til dansk "Infanta", 1992, og "Sandmanden", 1994.

Oversat af Hans Chr. Fink. Tiderne Skifter, 2003. 268 sider. Kr 279,-