Klassisk! - europæisk musikhistorie fra begyndelsen til 1900 af Søren Schauser

Oprettet: 26.07.2017 - 08:51

Bog: "Klassisk! - europæisk musikhistorie fra begyndelsen til 1900" af Søren Schauser

"Klassisk! - Europæisk musikhistorie fra begyndelsen til 1900" er en spændende gennemgang af europæisk musikhistorie.

Søren Schauser
2015
People's Press

Søren Schausers bog om den klassiske musiks historie i Europa kommer som den seneste i en række af mere eller mindre populærvidenskabelige bøger om klassisk musik. Af andre titler kan nævnes Peter Ryoms "Musikkens stilarter" (1992), Jakob Levinsens "Den store musik" (1999) og "Klassisk musik – Alt hvad du skal vide når du lytter" (2006) samt Mogens Wenzel Andreasens "Wenzels Klassiske Musikhistorie for hele familien" (2010) og Gorm Busks "Klassisk musik gennem tiderne" (2012). Er der virkelig brug for endnu én af slagsen? Svaret viser sig heldigvis at være et utvetydigt ’ja!’.

Søren Schauser er uddannet i violin og musikhistorie fra Det Fynske Musikkonservatorium og har en årrække som musikanmelder og kulturskribent hos Berlingske på sit cv. Han formår at folde den klassiske musiks historie ud for sin læser uden hverken at tynge teksten med for mange tekniske, musikfaglige termer eller at tale ned til sit publikum.

Vi kommer vidt omkring, javist: De store komponisters liv og levned skitseres, de forskellige musikalske stilarters og genrers opståen og udvikling skildres. Men det bliver aldrig tørt og oversigtsagtigt, for Schauser er i stand til både at tegne de store linjer i musikhistorien op, og samtidig finde frem til de små historier i musikken og livet omkring den. Det gør den store fortælling om musikken – og musikken selv – levende for læseren.

Hér og dér kunne jeg måske ønske mig at Schauser havde brugt lidt mere tid på enkelte af musikhistoriens største personligheder: halvanden sides opmærksomhed til Henry Purcell, f.eks., er i underkanten, hvis du spørger mig. Men den slags indvendinger er også letkøbte når det drejer sig om en så bredt anlagt fremstilling.

Det største minus er egentlig at bogen er for kort: Schauser vil, som undertitlen annoncerer, ikke gå længere op end til år 1900. Jeg er i hvert fald nysgerrig efter at vide, hvilke tanker han gør sig om det tyvende og enogtyvende århundredes musik. Men mon ikke der er en opfølger i udsigt?

Bogen er et oplagt bekendtskab for alle – både kendere og ikke-kendere – som er på jagt efter en tilgængelig, kyndig og inspirerende introduktion til den klassiske musiks historie.

Søren Feldtfos Thomsen, Norddjurs Biblioteker