Khader.dk af Naser Khader

Bog: "Khader.dk" af Naser Khader

Naser Khader
2006
Aschehoug

Indvandrerpolitikeren og folketingskandidaten for Det Radikale Venstre Naser Khaders (f. 1963) førstehåndsberetning fra sit møde med og opvækst i det danske samfund.

Anbefalet af bibliotekar Preben Hindberg, Københavns Kommunes Biblioteker

Nærværende anbefaler sætter endog meget stor pris på Naser Khader - som menneske og som politiker.

Naser Khader er af palæstinensisk oprindelse, men boede de første 11 år af sit liv hos sine bedsteforældre i en landsby uden for Damaskus i Syrien. Hans far er fra Vestbredden, og da Jordan overtog styret der, holdt han på den forkerte hest og måtte flygte til Syrien. Han trivedes ikke i den landsby, hvor Naser Khader er født og kom til Danmark i 1969. Her mødte han en dansk kvinde, med hvem han fik to piger. Dette vidste Naser Khader og resten af familien ikke, da de kom til Danmark i 1974.

Efter sådan en start kan der ske mange ting - for Naser Khader er det foreløbig endt med, at han er fuldt integreret i det danske samfund. Det er sket via en skolegang på Vesterbro, hvor han, som den ene af kun to fra sin årgang, kom i gymnasiet. Da han startede i gymnasiet, havde han en plakat af sig selv i fuld størrelse hængende på sit værelse. Det er naturligt med et stort ego, når man er ældste søn i en muslimsk familie.

Men det går ikke i jantelovens fædreland, og gradvist blev Naser Khader til "Den integrerede pralhals", der langsomt formindskede billedet af sig selv. Men kun til A-4 format - der kan også blive for meget dansk middelmådighed over det! Da han fik en dansk kæreste, gik der et år før han kunne tage hende med hjem til forældrene. Men samtidig udgjorde Naser Khaders forældre den anden side af en vellykket integration, fordi de gradvist accepterede sønnens behov for at gå egne veje. Gennem årene måtte de "sluge mange kameler". Naser Khader fik det råd i gymnasiet, at han skulle fordybe sig i sin baggrund, og han beskriver i bogen, at det gav overskud til at blive selvironisk og selvkritisk - gode egenskaber at have i Danmark

Naser Khader bliver gift mod sin vilje med en pige hjemme fra landsbyen i Syrien. Bliver skilt igen. Dropper sit ingeniørstudium, til fordel for politstudiet. Naser Khader bliver politiker, hvis mål det er at komme i Folketinget - hvilket mislykkes i 1998. Han sidder i Borgerrepræsentationen fra 1997, da han stiller op til Europaparlamentsvalget i 2000, også uden at blive valgt ind.

Som politiker, debattør, foredragsholder mm har Naser Khader gjort sig bemærket på flere punkter. Det har indbragt ham kritik fra alle sider af samfundet. Han udgav i 1996 bogen "Ære og skam", som er et forsøg på at besvare nogle af de væsentligste spørgsmål i forbindelse med muslimer og islam. Mange herboende muslimer har reageret meget negativt på indholdet i bogen. Naser Khader nævner et sted: …"hvis jeg har skrevet noget forkert. Så vil jeg gerne rette det."… "Problemet er bare, at ingen af dem har læst min bog." En sammenligning med den oppiskede stemning omkring "De sataniske vers" ligger lige for.

Sine kritikere har Naser Khader et afslappet forhold til. Han kalder dem "halalhippier" og tænker især på venstrefløjlsfolk, der støtter ekstreme fundamentalistiske muslimer. Disse grupperinger sidestiller Naser Khader med nynazisterne i Danmark. Han mener, der er behov for støtte til "kulturelle muslimer", en betegnelse Naser Khader bruger om sig selv. Han er bange for, at udviklingen mellem muslimer og det øvrige danske samfund går den forkerte vej, hvis der ikke kommer en ægte dialog i gang

Naser Khader rykkede flere gange ved mine egne fordomme. Han tager f.eks. Pia Kjærsgaard alvorligt som politiker. Han er imod det meste af, hvad hun står for, men mener "Der er mange, der har en tendens til at afvise alt, hvad hun siger, bare fordi det er hende." Han beskriver Mogens Camre som for intelligent til at tro på sit eget vrøvl!
Eksemplerne er legio, men læs selv og bedøm om ikke Naser Khader går mere op i demokrati og bevarelsen af samme, end mange af os andre, der er vant til at tage det for givet. Naser Khader er indvandreren, der nægter kun at være indvandrerpolitiker - han interesserer sig også for finansloven, ældrepolitikken og for folkeskolen mm. Hvis der i Folketinget sad bare et par politikere af samme karat som Naser Khader, så det ikke så mørkt ud for folkestyret.

Aschehoug 2002, 245 sider