Kattens tramp af Janne Teller

Oprettet: 08.01.2005 - 17:04

Bog: "Kattens tramp" af Janne Teller

Med Balkans borgerkrigs gru og rædsel som ramme skildres et lidenskabeligt og umuligt kærlighedsforhold mellem en læge fra Jamaica og en politisk aktiv kroatisk kvinde.

Janne Teller
2004

Krig og kærlighed, Balkan i 90'erne. Via en kærlighedshistorie føres vi ind i områdets, ja hele Europas voldsomme historie. Ambitiøst og krævende, men også fascinerende og givende.

Hvis man vil læse om de helt store lidenskaber, og hvad de gør ved mennesker, skal man læse "Kattens tramp". Det er en grum historie om, hvordan kærlighed bliver til krig, og hvordan krig påvirker kærlighed. Forfatteren sammenligner direkte, læseren kan så selv bedømme.

Romanen foregår hovedsageligt i Europa under Balkan-krigen. En sort kirurg fra Jamaica, Sem, arbejder på et hospital i Sarajevo. Her forelsker han sig i Zoja Maria, kroat og historiker, men også gift og mor til to unge kvinder. De har igennem en del år et kærlighedsforhold, som går i stykker, da hun bliver gravid og ikke vil have barnet. Hvorfor hun ikke vil det, er bogens omdrejningspunkt, fortællerens mantra.

Sem er besat af sin kærlighed til Zoja Maria og forsøger at 'slå den ihjel', bl.a. ved at have kærlighedsforhold til personer, som står Zoja Maria nær, meget nær endda. Vi bliver ført igennem Balkans historie og krigens gru gennem Sems jagt på Zoja Marias hemmelighed.

Et andet tema i bogen er den fremmedes syn på Europa, den sorte mands søgen efter et Europa, han kan lukkes ind i, som ikke lukker sig om sig selv. ”Jeg ville være en del af fremtiden, skære mig ind til marven af den kommende stormagt, det nye Europa…… fordi Europa ligesom sine gamle metropoler er skabt til at låse i, ikke op, det som lukkes ude, som mig, ikke dig.”

Bogen er opbygget som en lang indre monolog af Sem, en slags tale til Zoja Maria. Den springer i tid og form og er spækket med symboler og ordlege. Den er meget ambitiøs i sin søgen efter 'ondets rod', og den opmærksomme læser bliver virkelig belønnet med både indsigt og udfordring. Der er gåder overalt, både sproglige, menneskelige, historiske og politiske.

Titlen "Kattens tramp" er hentet i den nordiske mytologi – læs bogen og få forklaringen. Ikke overraskende hentydes der til lænker, binding!

Gyldendal , 2004. 374 sider. Kr. 298,-