Karen Blixens far blandt indianere af Benedicte Riis

Oprettet: 14.07.2014 - 13:45

Bog: "Karen Blixens far blandt indianere" af Benedicte Riis

Karen Blixen og hendes far Wilhelm Dinesen fører lange samtaler, og han fortæller hende om sit ophold blandt indianerne i Wisconsin, måske den lykkeligste tid i hans liv

Benedicte Riis
2014
Turbine

Et liv blandt indianere kontra livet i Danmark er ikke uden gnidninger. Wilhelm Dinesen stod med et ben begge steder og måtte til sidst at vælge, og han valgte Amerika.

Wilhelm Dinesen( Boganis) var oprindeligt dansker, men boede en stor del af sit liv i Amerika, hvor han levede tæt op af indianere i sin hytte ”Frydenlund”. I Danmark levede han på Rungstedlund, hvor også datteren Karen Blixen (Tanne) boede. De havde et nært forhold til hinanden, Boganis lærte sin datter mange ting om livet, og hun fik allerede tidligt indsigt i de forskellige kulturer.

Boganis opholdt sig dog meget på Frydenlund, hvor han var en vellidt mand hos de indianere fra Ojibwa-stammen, hvor han også mødte Kate, som blev hans anden hustru. Selvom han var godt integreret, opstod der dog af og til misforståelser om, hvordan man opførte sig for eksempel overfor kvinder, eller hvordan man levede. Romanen foregår fra 1872 og frem til Karen Blixen bliver ti år. Den er meget velskrevet, Riis har lavet et kæmpe researcharbejde og delvis boet i Amerika, mens hun skrev romanen.  Der er mange detaljer at læse om i starten, men efterhånden som handlingen skrider frem, bliver man grebet af den interessante historie.

Far/datter-forholdet er en af mest fremtrædende temaer i bogen. I starten er det meget intenst som far-barn, men efterhånden som tiden går, og Tanne forstår mere, har man indtryk af, at det er to voksne, som taler med hinanden på lige fod. Også forholdet mellem Boganis og Kate beskrives indgående. Især her gør kulturforskellene og miljøet sig gældende. De vil hinanden, men det er ikke uden kampe, at deres forhold består.

Livet blandt indianerne i Amerika var meget forskelligt fra livet på Rungstedlund i Danmark. Blixens far levede sit liv skiftevis i Danmark og Amerika, så fortællingen krydsklipper mellem de to forskellige kulturer, hvilket også er med til at understrege de store kulturforskelle, der var.

Man fornemmer tydeligt Boganis’ dilemma: Han vil gerne være begge steder, men ender med at vælge kærligheden i Amerika og dermed lade Tanne blive tilbage i Danmark i andres varetægt.