Kapring over Kairo af Lars Ørlund

Oprettet: 06.12.2010 - 14:28

Bog: "Kapring over Kairo" af Lars Ørlund

Den danske læge Sanne befinder sig sammen med sin lille søn Palle på et fly, der bliver kapret og nødlander i Sudan for siden at udbrænde med en række passagerer.

Lars Ørlund
Klim

Ambitiøst og kompetent bud på en dansk international thriller, som med sit afsæt i terror og modsætningerne mellem islam og den vestlige verden er sørgeligt aktuel.

Et rutefly fyldt med turister på vej hjem fra Egypten til Købenavn kapres af en flok islamistiske terrorister. Kaptajnen bliver tvunget til at foretage en brutal nødlanding i ørkenen, og de overlevende gidsler, deriblandt den danske læge Sanne Andersen og hendes søn Palle deles og føres i lastbil rundt til forskellige gemmesteder i den sudanesiske ørken.

Samtidig sprænges en række terrorbomber i London, og da man formoder, at terrorlederen Mahmoud står bag begge terrorhandlinger, sender chefen for MI6, John Norton sin palæstinensiske agent Shadi til Egypten for at undersøge forholdene nærmere og eventuelt finde frem til overlevende gidsler.

I København beslutter Sannes far sammen med sine tre gamle venner fra skoletiden at foretage en desperat rejse til Egypten for at se, om de eventuelt kan gøre noget på egen hånd.

Og endelig sætter Sannes fætter Jan kursen mod Egypten, da han erfarer at Sanne muligvis er blandt de overlevende gidsler. Med sig på rejsen har han sin gamle kammerat fra tiden i Navy Seals, Bruce.

Alle disse forskellige personer med vidt forskellige motiver mødes i et dødbringende spil i Egypten og Sudan.

Forfatteren har rigtig fint styr på sin indviklede handling, og det som i lang tid kunne virke som et lidt halvkedeligt og forudsigeligt plot, formår han på overraskende vis at få ændret undervejs, så bogen slutter ganske hæsblæsende og spændende. Han benytter det velkendte trick for spændingsbøger ved skiftevis at lade fokus være hos de mange forskellige personer, og det giver historien dynamik og liv.

Miljøer og bevæggrunde er overbevisende skildret, og det er tydeligt at forfatteren ved meget om Afrika, religionerne og de internationale politiske spilleregler og mekanismer.

Langt hen ad vejen kan man sagtens leve med, at historien er temmelig usandsynlig og lidt for ofte fremviser en række ”letkøbte hovsa-løsninger”, men historien synes at kamme over, fordi forfatterens hele tiden får indflettet geografiske og historiske facts og hele tiden vil være forklarende omkring forskellighederne i religionerne. Disse indspark giver en noget hakkende læsning.

Sidstnævnte indvendinger fratager dog ikke romanen en ganske høj underholdningsværdi med stof til eftertanke.