KAOS af Ursula Andkjær Olsen

Oprettet: 19.06.2017 - 03:07

Bog: "KAOS" af Ursula Andkjær Olsen

Vil du være med til at pakke kaos ud?

Ursula Andkjær Olsen
Anders Bojen
Kristoffer Ørum
Haandholdt

Poetisk og tænksom app-fortælling om uendeligheden i suppe, steg og is.

Af Sigrid Radisch Bredkjær

En stor, usædvanligt formet pakke bliver placeret på et bord. I en række af korte videosekvenser giver en mand i arbejdstøj sig herefter til at pakke den langsomt ud, mens en kvindelig voiceover kommenterer i poetisk form.

”Kaos er bare suppe, steg og is blandet sammen” lyder åbningssekvensen med digteren Ursula Andkjær Olsens karakteristiske sprog. Det er ”KAOS”, der er ankommet i pakken, men om kaos er en ny, smart gadget bestilt fra nettet eller om kaos er selve kærligheden kommer an på hvilken vej, man tager gennem appen, ligesom man kender det fra ”Du vælger selv handlingen”-bøger.

Værket folder sig ud en scene ad gangen: Et lag af pakken afdækkes, mens et par sætninger lyder henover. Mellem hver scene trykker man sig frem ved at vælge et fremhævet objekt i billedet, men om der er et reelt valg, eller om appen vælger vejen er svært at afgøre – der er ikke nogen tydelig sammenhæng mellem den minimale interaktion og de forskellige veje digtet tager. Det giver til gengæld en særlig labyrintisk oplevelse, som passer godt til poesien, som man genkender fra tidligere værker af Ursula Andkjær Olsen: cirklende variationer af sætninger, der knopskyder for så igen at samle sig i et større mønster – en slags barok uendelighedsfigur, som i den seneste digtudgivelse i bogform, Udgående fartøj (2015). Abstrakte begreber som kaos, kærlighed og uendelighed blandes med konkrete, let komiske billeder som suppe, steg og is. Ursula Andkjær Olsen har et på samme tid frejdigt og tænksomt sprog, som fungerer rigtig godt oplæst i samspillet med billedsiden.

Det er ikke et værk, man kan skynde sig igennem – det tillader den teknologiske opsætning ikke. Overgiver man sig til gengæld til appens eget oplæsnings-tempo, oplever man i de forskellige forløb fine sammenstød mellem lydside, billede og oplevelsen af app-mediet. Værket udfolder et fantastisk meta-lag, da der pludselig opstår forbindelse mellem voiceover-stemmen og læserens oplevelse af værket. Således læses der op fra en manual, der følger med den modtagne pakke, om den nye dims Kaos: ”selv om dette system er deterministisk […] fremviser det alligevel uforudsigelig opførsel”. På samme måde er den på forhånd programmerede app jo deterministisk med et afgrænset handlerum, men uforudsigelig og potentielt uendelig for brugeren. Med appens egne ord, får man en oplevelse af at ”uforudsigeligheden [i de deterministiske systemer] ikke kan føre til hvad som helst, men at de danner egne universelle former, bare en hel anden slags former, end man før havde kigget efter”.

Til bibliotekaren: App’en kan formidles sammen med digtsamlinger til den nysgerrige læser, eller udstillet på en iPad som et videoværk og et anderledes, poetisk indslag i biblioteksrummet. Kan formidles til større skoleklasser som eksempel på et multimodalt værk.

KAOS er skabt af billedkunstnerne Anders Bojen og Kristoffer Ørum og digter Ursula Andkjær Olsen. Produceret til Aarhus Kommunes Biblioteker, 2012. Publiceret af Haandholdt. Gratis i iTunes.

iTunes: https://itunes.apple.com/dk/app/kaos/id534908762?mt=8