Kamelklubben af David Baldacci

Oprettet: 01.08.2007 - 12:06

Bog: "Kamelklubben" af David Baldacci

Under sit arbejde som bodyguard for den amerikanske præsident bliver Secret Service-agenten Alex Ford klar over, at en gigantisk sammensværgelse blandt højtstående politikere og embedsmænd er under

David Baldacci
2006
Aschehoug

Fire excentrikere bliver en aften vidne til et mord på en sikkerhedsagent, og snart er de involveret i en sammensværgelse, som omfatter kidnapning af den amerikanske præsident.

Anbefalet af bibliotekar Lone Hansen, Fredericia Bibliotek

De fire medlemmer af Kamelklubben holder et af deres hemmelige møder en sen aften, men afbrydes, da de overværer mordet på det, der viser sig at være en højtplaceret sikkerhedsagent.

De fire mænd er klar over, de selv er i stor fare, men kan alligevel ikke lade være med at grave i sagen selv. For de aner konspirationer alle vegne i det amerikanske statsvæsen.

Og snart får de følgeskab af en sikkerhedsagent, Alex Ford, som skal efterforske mordet. Han har bare det problem, at han ikke kan efterforske meget, da alle over ham i hierarkiet blokerer for nye informationer.

Snart overflyttes Alex Ford fra en afdeling af sikkerhedstjenesten til en anden, og det betyder, at han nu igen skal bevogte præsidenten.

Det sender ham med i den gruppe agenter, som tjekker præsidentens barndomsby, som nu skifter navn, og i den anledning får besøg af præsidenten.

Da præsidenten er ankommet til byen, går der ikke lang tid inden et meget veltilrettelagt angreb sætter ind. Præsidenten bortføres og Alex sætter efter, for som han siger: ”Ikke på min vagt” med reference til mordet på John F. Kennedy.

Slutningen af bogen foregår i et hæsblæsende tempo, hvor alle tråde redes ud. Skurkene bliver afsløret, andre skurke, som tror sig gemt og glemt, ryger med i faldet, og helten får sin belønning til slut.

’Kamelklubben’ har en lidt langsom start, men når den først er kommet op i gear, går det over stok og sten.

Som i mange andre amerikanske romaner i spændingsgenren køres der på konspirationsteorier, og efter 11. september, især på islamistiske skurke.

Til tider føler man, det er tv-serien ”24 timer”, som kører forbi ens øjne. Scenen skifter ofte, og man skal følge med hele tiden, for hvem er nu de gode og hvem er de onde?.

En spændingsroman med ramasjang, som minder om f.eks. Matthew Reilly.

Baldacci, David: 'Kamelklubben'. Oversat fra engelsk af Lasse Schmidt efter 'The Camel Club'. Aschehoug, 2006. 460 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen