Kamæleonens skygge af Minette Walters

Oprettet: 27.10.2008 - 13:06

Bog: "Kamæleonens skygge" af Minette Walters

Krimi. Den unge løjtnant Charles Acland vender hjem fra Irak-krigen med svære skader og en ændret personlighed.

Minette Walters
Samleren

Forrygende spændende og højaktuel psykologisk kriminalroman

Minette Walters' kriminalromaner ligner ikke ret mange andre kriminalromaner. De er skrevet i en unik stil, hvor uddrag af lægejournaler, afhøringsprotokoller, avisartikler blandes med fortællingen. Det bringer handlingen i romanen videre på en elegant måde, samtidig med at vores nysgerrighed bliver pirret. Som regel er der også en aktuel vinkel på historierne fra Minette Walters' side. Denne gang er det en hjemvendt soldat fra Irak, som er hovedperson. Løjtnant Charles Acland overlever som den eneste en vejsidebombe i Irak, men bliver hårdt såret. De psykiske eftervirkninger er dog langt værre, og selv om han får hjælp af en psykiater, kommer han efter udskrivelsen til London fyldt med skyldfølelse, paranoia og vrede. Ved nærkontakt reagerer Charles meget voldsomt, og han kommer derfor i politiets søgelys, da en ældre mand bliver slået ned kort efter et tilfældigt møde med Charles. Politiet kobler overfaldet sammen med tre uopklarede mord på ældre bøsser og mistænker Charles for at være indblandet. En kvindelig meget utraditionel vagtlæge møder Charles, passer på ham og hjælper ham med at få styr på sit liv og sin vrede. Hun hjælper også politiet med at opklare forbrydelserne, så morderen bliver fundet. Morderens identitet kom som en overraskelse for mig, og det er vel noget af den største ros man kan give en kriminalroman!

Det gode ved romanen er, at man som læser er i tvivl hele tiden. Er det Charles, der er morderen? Hvorfor er han så vred på kvinder og navnlig sin tidligere kæreste? Og hvorfra kender han nogle hjemløse, som har haft forbindelser til de tre dræbte? Charles er ikke let at holde af som hovedperson, men langsomt kommer man ind under huden og får forståelse for hans reaktioner.

Jeg er vild med Minette Walters’ romaner, og denne lever helt op til mine forventninger. Både fordi handlingen er uforudsigelig, og fordi hun formår at give mig sympati for mennesker, man normalt ikke hører meget godt om.

Oversat fra engelsk af Hanne Tang efter 'The chameleon's shadow'. Samleren, 2008. 406 sider.