Kalksten og ler af Lesley Glaister

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Kalksten og ler" af Lesley Glaister

Keramikeren Nadia og geografilæreren, huleforskeren Simon ønsker sig brændende et barn.

Lesley Glaister
1994

Hvordan reagerer man, når man bliver ramt, hvor man er mest sårbar?

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Winzentsen, Holbæk Bibliotek

Nadia og Simon  er romanens unge par. Nadia er pottemager og arbejder hjemme, mens Simon er geografilærer med en overskyggende interesse for udforskning af huler dybt under jordens overflade.

De har ikke stor forståelse for hinandens interesser – Nadia er ligefrem frastødt af Simons fascination af huleforskning, og det gør det ikke lettere for hende, at Simons tidligere kæreste deltager i udforskningen af de underjordiske huler.

Nadia og Simon ønsker sig brændende et barn, men Nadia har ikke kunnet gennemføre et svangerskab – det er gået galt flere gange.

Den tidligere kæreste bliver gravid og fortæller Nadia, at Simon er donor til det barn hun venter! - Og Nadia bliver rasende, så rasende, at hun er handlingslammet. Det eneste hun kan komme på at gøre er at forlade hjemmet…

De efterfølgende begivenheder hjælper Nadia til en afklaring i forholdet til Simon og deres fremtidige liv. Men kan hun leve med det, han har gjort - og kan hun tilgive? Læs selv ...

Den britiske Lesleys Glaister er en meget læst forfatter i sit hjemland. Af hendes til dato10 romaner er 4 oversat til dansk.

Hemmeligheder og løgne, skyld og fortielser er ofte omdrejningspunktet i Glaisters plots, og synsvinklen den kvindelige hovedpersons.

Oversat fra engelsk af Bente Kastberg efter 'Limestone and clay'.  Gyldendal, 1994. 194 sider.

Lån bogen på Bibliotek.dk