Kærlighed og desperation af Sandra Brown

Oprettet: 01.07.2002 - 12:40

Bog: "Kærlighed og desperation" af Sandra Brown

Tv-reporteren Tiel opholder sig tilfældigvis i en motorvejskiosk, da et ungt kærestepar begår væbnet røveri og tager Tiel og flere andre som gidsler. FBI og politiet kommer til - og en dramatisk afslutning venter ...

Sandra Brown
2001
Lademann

Lån bogen på

Romeo og Julie – en historie, der aldrig går af mode. Her er en hurtig amerikansk 'road-movie-version' af den. Vi er ikke i Verona, scenen er New Mexico, og fortælleren er Tiel, en kvindelig TV-journalist, en pige der sætter en god historie over alt andet. Tror hun da ved historiens start.

Tiel er på vej på ferie i kynisk og bidsk humør, er netop blevet dumpet af sin kæreste, der for resten foretrak konen, men hun tager alligevel sin bil og stiler mod bjerghytten.

I en motorvejskiosk lander hun midt i et bevæbnet røveri. Det viser sig at være et forskræmt ungt par, der vil skaffe sig penge til at komme til Mexico. De er faktisk på vej væk, -langt væk fra pigens despot af en far, (han er både korrupt og rig naturligvis), pigen er gravid, og de må ikke få hinanden. Kæresten er en taber i faderens øjne.

Nu er scenen således sat : En lille blandet gruppe gidsler i kiosken : Tiel, en tall, dark and handsome fåmælt fyr, et gævt ældre og nygift par, kioskmutter og så to skumle mexicanere. Højgravide Julie får pludselig veer og nedkommer assisteret af Tiel og den flotte fåmælte, der bekvemt nok har en fortid ( med hemmeligheder) i lægeverdenen. Der er forhandlinger med myndighederne udenfor, spændingen stiger, barnet har det godt, moderen mindre godt.

Ligheden med en TV-serie er iøjnefaldende, hurtige klip og sceneskift, effektiv spændingsopbygning og situationsskift. Naturligvis skifter Tiels loyalitet fra nyhedsmediernes umættelighed til det stakkels unge par, og at hun tiltrækkes af den mystiske læge kommer heller ikke ganske bag på læseren.

Alle løse ender samles på nydeligste vis til allersidst, og det er en fortælling, der ikke giver sig ud for spor mere, end den er : en kompetent fortalt spændingshistorie med effektive typer i biroller og en nogenlunde nuanceret hovedrolleindehaver.

Plottet indeholder alle de bedste ting fra 'tju-bang-registeret', er godt nok en smule forudsigeligt, men læseren hænger på alligevel, fordi spændingsniveauet holder hele vejen. En søndag-i-sofaen-bog.

Oversat af Vibeke Weitemeyer. Lademann, 2001. 189 sider. Kr 79,-