Kællingen i Kraków af Jens Henrik Jensen

Oprettet: 01.08.2007 - 12:06

Bog: "Kællingen i Kraków" af Jens Henrik Jensen

En CIA-agent sendes til Polen, da der indløber nødråb fra en gammel kontakt, som har brug for hjælp -  I Krakows underverden forsvinder sporene af den kvindelige kontakt imidlert

Jens Henrik Jensen
1998
Valby : Borgen

Østeuropa i opbrud, russisk mafia, bilbomber, en bortført atomfysiker og en fordrukken, falleret og sørgmodig CIA-agent med kvindetække.

Tilsæt dertil en stor journalistisk viden om Østeuropa og Den kolde krig og evnen til at fortælle en god historie, og du har ingredienserne til en thriller i bedste internationale stil.

CIA-agenten Jan Jordi Kazanski, der er på tvungen orlov fra tjenesten, er systematisk ved at drikke sig selv ihjel. Han har tidligere arbejdet med stor succes i Moskva. Men der skete noget der, der gjorde, at Kazanski hverken har lyst til at leve eller dø. I starten af denne roman opsøges han i Barcelona af en ukendt kollega. CIA ønsker ham tilbage i aktiv tjeneste.

Tidsmæssigt befinder vi os i foråret 1999. Geografisk befinder vi os i størstedelen af romanen i Kraków, Polen, med afstikkere til Rusland, USA og Spanien. Markedsøkonomiske kræfter slås i Polen, og samtidig styres landet af en stor kriminel underverden, hvor alle kan bestikkes, og alle har noget på alle.

I Polen har en gammel kontakt fra den kolde krig bedt CIA om hjælp i en stor sag. Til gengæld har kontakten, kaldet Kællingen nogle vigtige informationer om nogle mord i Moskva. Informationer, CIA gerne vil have.

Kazanski trækkes op fra rendestenen og sættes på opgaven med at finde Kællingen i Kraków. Officielt fordi han er halvt polsk og taler sproget og ligeledes har stor viden om Østeuropa. Og fordi hans gamle ven i tjenesten synes, han skal have en chance for at vende tilbage. Men han har ikke været længe i Kraków, før han finder ud af, at det ikke kun er den russiske mafia, der ønsker ham død.

Samtidig er det ikke kun Kazanski, der leder efter Kællingen. Bl.a. støder Kazanski ved flere lejligheder på en smuk, dansk kvinde, der påstår, hun er produktionschef i et tøjfirma, men alligevel går rundt med en pistol i håndtasken.

Jens Henrik Jensen slog for alvor igennem som spændingsforfatter med denne roman, og det forstår man. Romanen er godt skruet sammen, plottet er intelligent og troværdigt, der er mange fine detaljer både om byen Kraków, om tiden og om personerne. Alt sammen noget der øger fornøjelsen ved at læse.

Og så er det jo rart at vide, at denne bog er første del i Kazanski-trilogien!