Kadaverdoktoren af Lene Kaaberbøl

Oprettet: 20.05.2011 - 23:04

Bog: "Kadaverdoktoren" af Lene Kaaberbøl

Krimi - Den franske retsmediciner Karnos 20-årige datter, Madeleine, hjælper ham og politiet i en sag med mystiske dødsfald, hvor videnskaben kolliderer med overtroen, og hvor mystik, ulve og

Lene Kaaberbøl
Modtryk

Anmeldelse: 2 ud af 5 stjerner

Bogens temaer

Kadaverdoktoren handler om en ung kvinde i 1890’ernes Frankrig. Handlingen udspiller sig en i større provinsby over to tidsperioder, dels i 1894 over en periode på ca. 5 uger og dels et kort tilbageblik i en periode på 7 år op til 1894. Temaerne i bogen vedrører emner så som samfundsnormer, videnskab, historie, udvikling og moral. Dertil belyses visse kontraster bl.a. mellem mænd og kvinders stilling i samfundet og mennesket og naturen/dyret.

Bogens persongalleri udfyldes mest af den 20-årige Madeleine Karno, hendes far enkelæren Albert Karno samt byens kommissær, kaldet Kommissæren, som er en nær ven af familien.

Handlingen

Historien starter med et mystisk dødsfald. En ung pige findes død udenfor sin opgang og ved nærmere undersøgelse opdages et eksemplar af en hidtil ukendt art af en mide i et af pigens næsebor. Efterfølgende varer det ikke længere før endnu et dødsfald indtræffer og derfra går jagten i gang på at finde morderen. Pga. af en ulykke bliver det Madeleine og ikke hendes far, som sammen med Kommissæren får en fremtrædende rolle i opklaringen af mysteriet. Den efterfølgende handling skal selvfølgelig ikke afsløres her, men det kan dog nævnes, at bogen er lige så meget en krimi som en historie om en ung kvindes udvikling.

Analyse

Bogens plot er gennemtænkt og igennem hele historien er der flere mulige gerningsmænd i spil, hvilket er med til at bringe historien fremad og øge læserens interesse. Når det så er sagt, er der desværre en del ting i bogen, som ikke fremmer historien og plottet, og som er med til at gøre en ellers interessant bog til en lidt besværlig læsning.

Ideen om en ung kvinde som hovedrolle er interessant, særligt når den kobles til den historiske tidsalder, som bogen udspiller sig i. En tidsalder, hvor kvinder var forudbestemt særlige roller i samfundet. Allerede i starten af bogens ses dette dilemma, da Madeleines far ikke ønsker det alment kendt, at hans datter hjælper ham med obduktionerne af suspekte dødsfald. Han frygter, at det vil skade hendes rygte og dermed muligheder for ægteskab, hvilket nok heller ikke var helt utænkeligt dengang. Når ideen med en kvinde i udvikling alligevel ikke helt slår igennem skyldes det flere ting. Bl.a. udspiller sig romanen over en meget kort tidsperiode, hvilket gør det svært at rent faktisk følge en udvikling, og dertil fremstår Madeleine mest som en ung kvinde fra vores egen tidsalder. Hendes tanker og følelser modsvarer nok bedre en teenager i dag end en ung kvinde i slutningen af 1800-tallets Frankrig. Dette gør det svært at se hvem romanen egentlig henvender sig til, for selvom bogen er en krimi så fylder Madeleines personlighed meget på siderne.

Udover temaet om en ung kvindes udvikling omhandler bogen også andre temaer, bl.a. forholdet mellem menneske og dyr. Temaet er interessant, men måden det illustreres på er næsten helt overnaturligt og mytologisk. Igen får man derfor en fornemmelse af, at bogen mest henvender sig til en yngre læserskare som nyder at læse bøger indenfor fantasy genren.

Generelt fremstår alle bogens karakterer endvidere meget endimensionelle, f.eks. nævnes kommissæren aldrig ved navn, men kaldes blot Kommissæren. Selvom dette nok er gjort for at gøre hovedpersonerne til ”outsiders” og er med til at fremhæve den ensomhed som udtrykkes i handlingen, så er det også med til at gøre personerne identitetsløse på en måde som ikke gavner dem. Det bliver simpelthen svært at komme ind under huden på dem og få en ide om, hvordan de tænker og hvad de føler. Bogen er fyldt med beskrivelser af hvordan personerne ser ud, hvordan de bevæger sig osv., men dette er ikke med til at give karaktererne dybe. Det gør dem nærmeste blot mere identitetsløse og fylder bogen med en masse detaljer som ikke gør historien levende, men derimod hæmmer læserens opmærksomhed.

Som tidligere nævnt udspiller historien sig i en større provinsby i Frankrig. Det fremgår desværre ikke tydeligt, hvorfor handlingen skal udspiller sig netop her. Selve området eller byen bidrager hverken til handlingen eller plottet, og det fremgår desværre ganske tydeligt, at byen er skabt til bogen og dens historie. Bl.a. er gadenavne, efternavne og andre oplysninger meget generaliserede og i visse tilfælde helt urealistiske. F.eks. oplyses det, at der i byen findes en gade ved navn 4.juli, hvilket virker besynderligt med tanke på, at 4.juli ikke er en helligdag i Frankrig og aldrig har været det. Et andet eksempel er, at der tælles i miles selvom det var Frankrig som indførte meter (og hermed også kilometer) systemet i 1790.

Konklusion

Bogen bygger på et spændende plot i en interessant tidsperiode, og dette kunne derfor godt have været en virkelig spændende krimi. Desværre gør kombineringen af endimensionelle karakterer og dårligt beskrevet omgivelser, at plottet og handlingen bliver overfladisk og kedeligt. Som læser blev jeg konstant irriteret over at oplysningerne ikke hængte sammen, og det er ikke godt når man som læser helst vil kunne fokusere på bogens plot. Dertil er det, som tidligere nævnt, også svært at se hvem bogen egentlig er skrevet til, da hovedpersonen Madeleine fremstår mere som en teenager i dagens samfund end en ung kvinde i 1800-tallets Frankrig. Bogen ville derfor måske have været bedre, hvis den var skrevet til dagens unge som en historie med en ung kvindes udvikling som hovedhistorie og med dødsfaldet som sidehistorie.

Jeg kan desværre ikke skrive denne bog på min liste over gode krimier og jeg vil kun give den 2 ud af 5 stjerner.