Jordemoder på flugt af Patricia Harman

Oprettet: 10.07.2017 - 20:40

Bog: "Jordemoder på flugt " af Patricia Harman

Jordemoderen Clara Perry er ramt af en livskrise og stikker af til Canada, hvor hun skaber sig et nyt liv på Seagull Island.

Patricia Harman
Ulla Lauridsen
Cicero

Spændende roman om en kvinde, der stikker af fra det hele og først finder sig selv, mens hun bor på en lille ø midt i vinterens strabadser.

Clara Perry arbejdede som jordemoder gennem flere år. Da en af hendes patienter dør, flygter hun. Hun frygter at få skylden for kvindens død og har samtidig ægteskabelige problemer. Hun lejer under falsk identitet et sommerhus på en lille ø i Canada, langt væk fra alting midt i den kolde vinter.

Tiden på øen bliver på mange måder en prøvelse. Ensomheden og stilheden er massiv. Da foråret kommer, får hun langsomt kontakt med nogle af de andre beboere på øen. Hendes dage bliver bedre, selvom angsten for at blive afsløret stadig præger hende.

Patricia Harman har selv arbejdet som jordemoder i mange år og er kendt for sin serie om Hope River. ’Jordemoder på flugt’ er velskrevet og hurtigt læst. Sproget flyder godt og den ene side tager den anden. Især er beskrivelsen af miljøet i og omkring det lille ensomme hus rigtig god, ligesom vi kommer helt ind under huden på Clara Perry i den aldeles fremragende personbeskrivelse, som giver god indsigt i hendes tanker og følelser. Det er ikke en bog, som sætter store spor, men den er rigtig fin sommerferielæsning.