Jomfruens elsker af Philippa Gregory

Oprettet: 06.03.2006 - 13:05

Bog: "Jomfruens elsker" af Philippa Gregory

Elizabeth den Første krones i 1558 og følges tæt af sin barndomsven og tilbeder Sir Robert Dudley - Mens han søger magten ved hoffet, lever hans hustru en trist og forsømt tilværelse, og dronn

Philippa Gregory
Neel Rocco
2005
Cicero

Elizabeth har overtaget Englands trone. På sidelinjen står den ærgerrige Robert Dudley på spring for at gifte sig til kongeværdigheden. En glimrende historisk roman fra Philippa Gregory.

Dronning Elizabeth er af eftertiden blevet kaldt Jomfrudronningen. Det er bestemt ikke sådan, Philippa Gregory fremstiller hende i sin nye roman "Jomfruens elsker". Her vises Elizabeth som en ambitiøs ung kvinde, der er fuldstændig forblændet af sin kærlighed til den unge adelsmand Robert Dudley.

Dudleys far blev henrettet for forræderi, og Dudley selv sad fængslet i Tower under den katolske Mary, men da Elizabeth kommer til magten, genvinder Dudley på ny sin ære og bliver den mest magtfulde mand ved hoffet.

Philippa Gregory beskriver livet ved hoffet yderst levende. Vi hører om hofintrigerne, om Elizabeths spil med de mange kongelige bejlere, som skal hjælpe med at sikre England mod invasion, om krigen mod Frankrig i Skotland og meget mere.

Hun fortæller også om Elizabeth som en varmblodig og kynisk kvinde, hvis klogskab snarere er kvindelist. Her er ingen medfølelse med Dudleys hustru, der befinder sig langt væk fra hoffet, og selvom Elizabeth på nogen områder er vakkelvorn, så kender hun ingen nåde, hvis hendes position trues.

Som i sine to tidligere romaner har Philippa Gregory detaljerne i orden. Det mærkes, at hun har en universitetsgrad i historie, og bogen sluttes af med en litteraturliste over de værker, der er brugt under researchen. Derudover er "Jomfruens elsker" skrevet i samme levende sprog som de tidligere.

Når jeg alligevel ikke synes, at "Jomfruens elsker" når helt på højde med "Dronningens nar" og "Kongens frille", så er det pga. skildringen af Elizabeth. Alt hvad jeg tidligere har læst om hende, fremstiller hende som intelligent. Magtsyg, ja – og temmelig kynisk på mange områder, men Philippa Gregorys billede er noget anderledes, og det virker ikke helt korrekt på mig.

Men sådan er det med historiske romaner. Ingen ved jo nøjagtig, hvad man i fortiden har tænkt, og det har forfatteren frihed til at tolke løs på.

Og når alt er sagt, så er "Jomfruens elsker" en glimrende roman.

Oversat af Neel Rocco. Cicero, 2005. 398 sider. Kr 299,95