Jesus - hjemkomsten fra Egypten af Anne Rice

Oprettet: 11.06.2007 - 12:06

Bog: "Jesus - hjemkomsten fra Egypten" af Anne Rice

Med baggrund i evangelierne og andre historiske kilder fortælles om Jesus' baggrund og ungdom under eksiltiden i Alexandria og efter hjemkomsten til det politisk urolige Israel, hvor den uge Jesus

Anne Rice
Marianne Børch

Hvordan var Jesus som barn? Vidste han allerede fra barnsben, at han var Guds søn? Og hvordan bærer man den viden? Interessant roman om Jesu første år.

Anne Rice er sikkert mest kendt for sine to serier om vampyrer og hekse. I denne nye serie tager hun fat i noget helt andet – nemlig Jesus.

Efter Jesu fødsel drager Josef og Maria med deres familie til Egypten for at undslippe Herodes, der myrdede alle børn under to år for at slå den kommende "jødernes konge" ihjel.

I Egypten vokser Jesus op sammen med sin familie i Tømrernes Gade, hvor Josef ernærer sig som tømrer. Jesus hjælper, men går også i skole hos den lærde og rige Philo. En dag slår Jesus under et skænderi en anden dreng ihjel. Han bringer ham tilbage til livet, men hændelsen bringer så meget uro, at familien drager tilbage til Israel, hvor kong Herodes netop er død.

I Jerusalem oplever Jesus optøjerne og voldsudgydelserne, der fulgte Herodes død. Familien når dog uskadt til Nazaret, og her begynder Jesus for alvor at søge svarerne på de mange spørgsmål, der dukker op i hans tanker. Hvorfor kan han få lerfugle til at flyve? Var det ham, der helbredte onklen Kleofas? Og hvorfor må han ikke få at vide, hvad der skete den nat, han blev født?

Anne Rice har lagt et stort research arbejde i serien om Jesus. Hun har bestræbt sig på at følge de historiske begivenheder tæt og bruger romanen til at forsøge at forklare Romerrigets fald, samt forklare hvorfor kristendommen overhovedet vandt indpas.

"Jesus - hjemkomsten fra Egypten" fortælles af Jesus selv. Han er syv år og ved ikke noget om sin baggrund i romanens start. Efterhånden opdager han mere og mere af sandheden, og jo mere viden han får, jo bedre bliver romanen.

Anne Rice skriver flydende, men det er nok et spørgsmål om smag, hvorvidt man kan lide de mange salmer og bønner, hun fletter ind, ligesom de mange navne kan være svære at holde styr på. Begge dele viser den store research, der ligger bag, men bryder også historien op efter min mening.

Romanen er dog interessant nok, og som sagt bliver den bedre og bedre mod slutningen, så jeg hopper nok også på næste bind i serien.

Oversat af Marianne Børch. Lindhardt & Ringhof, 2007. 346 sider.