Jeg vidste det ikke?

Oprettet: 27.01.2011 - 12:27

Bog: "En tør hvid årstid" af André Brink

En hvid sydafrikansk lærer bliver uskyldigt offer for det brutale og undertrykkende apartheidsystem, da han vil undersøge omstændighederne ved sin sorte havemands død i fængsel

André Brink
1986

André Brinks roman "A dry white season" fra 1979 slutter passende med, at det ikke er muligt at hævde ukendskab til det, der foregik under apartheid i Sydafrika. Idag kan vi godt nok se tilbage på apartheidstyret med historiske øjne, men romanen er ikke bare historisk interessant. Den skildrer indgående magtanvendelsen under et autoritativt styre. Ikke bare den direkte magtudøvelse, men i høj grad den indirekte magt, der får os til at ændre adfærd for ikke at komme i konflikt med magthaverne. Det er ikke noget unikt for Sydafrika - det foregår over hele verden, tydeligt selvfølgelig i andre afrikanske og mellemøstlige lande, hvor man ser stort på demokratiet, men også i det små i vor egen lille skandinaviske verden.

Ben du Toit kæmper en indædt kamp for at opklare begivenhederne til Gordon Ngubenes død under fængelsophold. Gordon Ngubenes eneste forbrydelse var, at han søgte en forklaring på, hvorfor hans søn (Jonathan) blev myrdet. Som Ben du Toit trænger ned i mysterierne omkring sikkerhedspolitiets optræden i forhold til Gordon Ngubene, falder alt omkring ham efterhånden fra hinanden - familie, arbejde, kirken, "venner". Der er mange vise ord undervejs, og frem for alt en opfordring til at tage stilling, og ikke bare sætte kikkerten for det blinde øje ud fra en overbevisning om, at vi alligevel ikke har nogen indflydelse. Som bekendt: den, der tier, samtykker.