Jeg og Kaminski af Daniel Kehlmann

Oprettet: 01.06.2010 - 02:00

Bog: "Jeg og Kaminski" af Daniel Kehlmann

Den unge, opblæste og selvglade journalist og kunstkritiker Sebastian Zöllner opsøger den gamle berømte maler Manuel Kaminski for at skrive hans biografi.

Daniel Kehlmann
Birgitte Grundtvig
Helsingør : Per Kofod

Finurlig og fintsleben satirisk roman om to store egoer fra kunstens krukkede verden.

En yngre opblæst kunstkritiker, Sebastian Zöllner er på vej til en efter sin egen mening uhyre nem opgave med at skrive en biografi om den nu tilbagetrukne, blinde maler, Manuel Kaminski.

”Min karriere var begyndt godt, men den var begyndt at gå lidt i stå. Først havde jeg tænkt mig at starte en polemik, at angribe en kendt maler eller en eller anden isme, der foresvævede mig en idé om at udradere fotorealismen, så et forsvar for fotorealismen, men pludselig var fotorealismen gået af mode. Så hvorfor ikke en biografi? ”

Men opgaven ligger nu ikke lige for. Langt fra verdens vrimmel har den aldrende maler Kaminski forskanset sig på en bjergtop og hans datter vogter over faderen og hans eftermæle. Den selvglade, men socialt tonedøve Zöllner forsøger forgæves at indsmigre sig hos far og datter. Zøllner fortsætter dog ufortrødent sine tilnærmelser og da han ved et kunstgreb har fået Kaminski på egen hånd er han overbevist om, at nu ligger berømmelsen lige om hjørnet og at biografien er hjemme.

Skildringen af forsøget på at overrumple og tage fusen på sit offer udvikler sig til en sand tour de force. Helt filmisk bevæger vi os rundt i vilde bjerglandskaber, på øde autostradaer og på lumre centraleuropæiske hoteller i takt med at der afsløres mere og mere om Kaminskis liv og sandelig også om Zöllners. Det er bestemt ikke kedelig læsning!

På mange måder er det en sært gammeldags, men også ret fængende roman om kunstnere, kunstens verden, kunstkritikere og såkaldt almindelige mennesker. Hvis man giver sig tid til at gå ind i romanens univers er den også overraskende morsom og spiddende. De kloge narrer de mindre kloge, hvis man opdager det! Forfatterens sympati ligger helt klart hos kunstneren, men han giver nu også kunstkritikeren en overraskende slutning.

Den tyske forfatter bragede igennem de tyske bestsellerlister med ”Opmålingen af verden” fra 2006, om to tyske naturvidenskabsmænd, oversat til dansk i 2007.  ”Jeg og Kaminski” udkom på tysk  i 2003.