Jeg er stadig bange for Casper Michael Petersen af Jan Sonnergaard

Oprettet: 21.11.2016 - 14:33

Bog: "Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen" af Jan Sonnergaard

I en række socialrealistiske noveller hænges de nyrige og lidt åndløse succesindivider ud, ofte i direkte konfrontationer med det afstumpede liv og volden i begge ender af socialskalaen

Jan Sonnergaard
2003

Sidste del af Sonnergaards novelletrilogi “Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen” er en uhyre læseværdig bog, der består af 10 fremragende noveller.

I alle novellerne møder vi mennesker fra overklassen, der bor i Nordsjælland og har en årsindtægt på den “rigtige” side af 1 million kroner. Den sidste novelle adskiller sig dog fra de andre ved, at den foregår i Tyskland.

Personerne i denne novellesamling er – for at sige det som det er – nogle forbandet dumme svin, som man på ingen måde gider se eller høre på i virkeligheden. Mange af novellernes personer behandler andre mennesker dårligt, er nedladende og er meget usympatiske. Det ses bl.a. i titelnovellen “Jeg er stadig bange for Caspar Michael Petersen”, hvor hovedpersonen fortæller om et mareridt af en person – nemlig Caspar Michael Petersen, der slipper af sted med vold, drab og anden svinsk behandling fordi han har mange penge og indflydelsesrige venner, der dækker over ham.

Anden hårdhændet behandling af mennesker ses i novellen “Sara”, hvor vi hører historien om en flygtning, der sendes tilbage til en ussel tilværelse – og højst sandsynligt døden – i Teheran fordi det danske samfund beslutter sig for, at man ikke vil have flere indvandrere i landet.

Sproget i novellerne er usædvanligt hårdt og brutalt, og novellesamlingen er et angreb på, hvordan mennesker behandles i det danske samfund. Det der gør læseren arrig er, at de onde slipper af sted med deres ugerninger fordi de er rige og har indflydelsesrige bekendtskaber. Personerne er overbevisende beskrevet, og Sonnergaard formår at være ironisk, sarkastisk og humoristisk på samme tid.

Læs denne bog hvis du kan lide, at se samfundet blive revset og hvis du kan lide at læse om menneskers natur og indbyrdes relationer. Bogen er bragende godt skrevet selvom den også er barsk at læse.