Jeg - en nørd af Dennis Jürgensen

Oprettet: 01.09.2008 - 12:06

Bog: "Jeg - en nørd" af Dennis Jürgensen

19-årige bebrillede Elmer er for tyk, men mobbes kun moderat takket være ekspertise i fysikrapporter, Forelskelsen i fantasy-pigen Gwennafran, alias den smukke Helena, modner, og får ham til at sla

Dennis Jürgensen
Ruds-Vedby : Tellerup

Fed, bebrillet og nørdet – Elmer er ikke den mest populære dreng i gymnasiet. Men så en dag sker der noget, der forandrer Elmers liv – på en måde han aldrig havde tænkt sig!

Gennem hele sin skoletid har Elmer Guldbrandsen været et sandt mobbeoffer. Den forstående bibliotekar fru Hammershøj introducerer ham til bøgernes verden, og det giver ham nyt mod - og indhold i livet. Elmer er klog og dygtig, og da han kommer i gymnasiet kan en klike af ”smarte” drenge bruge ham til at skrive af efter – men ligefrem populær bliver han ikke.

En dag melder kliken sig som hold til et løb – og så kniber det for tykke, utrænede Elmer, der må begynde at løbetræne. Præmien vil blive overrakt af den lækre Helena – derfor er det vigtigt for kliken at vinde!

Jürgensen har fået mange forskellige elementer med i denne charmerende bog for unge og ungdommelige voksne. Ikke mindst elverpigen (!!??) Gwennafran er vigtig for Elmers opstigen fra nørdernes verden til anerkendelse blandt kammeraterne i gymnasiet. Om man så vælger at tro på at pigen er en elver, eller man selv kan finde en mere jordnær forklaring – tja; det er ganske op til læseren selv.

Under alle omstændigheder er det en bog, der beskriver ungdomslivet, så både de gode og de dårlige minder bliver vakt til live. Elmer er en fin karakter, og også personerne omkring ham beskrives med indfølelse. Selv plageånden Alf ender man med at forstå - og (næsten) tilgive.

Kan læses som hyggelig underholdning - og give et blik ind i et ungt liv.

For alle, der vil have en god, letlæst og velskrevet fortælling om at være anderledes.