Jeg blev gift med en kommunist af Philip Roth

Oprettet: 14.11.2011 - 10:57

Bog: "Jeg blev gift med en kommunist" af Philip Roth

Ira Ringold kæmper sig op fra fattigdom og et job som grøftegraver i 1930'ernes USA til at blive en feteret radiovært og gift med en glamourøs tidligere stumfilmstjerne - Da hun i 1950'erne ud

Philip Roth
Niels Lyngsø

Enestående portræt af USA i 1950’erne med fokus på Mccarthyismens heksejagt og samtidig et hævngerrigt indblik i forfatterens eget privatliv.

”Jeg blev gift med en kommunist’ er historien om Ira Ringold. Ringold bliver berømt radiostjerne og gifter sig med den sofistikerede skuespiller Eve Frame. Berømmelsen og successen tynger hos Ira, der har svært ved at bevare begge ben på jorden. I længden holder ægteskabet med Eve heller ikke, og hun viser sig efterfølgende at bære nag - og det der er værre - til Ira, hvilket afstedkommer den kommunistiske klapjagt på ham.

Ovenstående er kort fortalt Ira Ringolds op- og nedtur, der på næsten 50 års afstand via Iras storebror fortælles til Nathan Zuckermann. Som Philip Roths trofaste talerør giver Zuckermann os læsere billedet af efterkrigstidens amerikanske tilstand, hvor den forræderiske politiske verden hurtigt vinder indpas i familieliv og venskaber.

Philip Roths eget personlige forfatterliv minder som nævnt en del om Ira Ringolds, hvilket giver anledning til spørgsmålet: Hvad er Roth’s ærinde?

Ingen tvivl om at Philip Roth er en fremragende forfatter, og selv om ’Jeg blev gift med en kommunist’ ikke er den bedste fra hans hånd, er det altid umagen værd at læse en af de bedste nulevende amerikanske forfattere. Roman efter roman imponerer Philip Roth med sit høje niveau, og selv om manden her forfalder til en omgang dyneløfteri, er der tale om en velskreven en af slagsen.