Jazz og blå briller af Dan Hilfling Petersen

Oprettet: 02.11.2009 - 02:00

Bog: "Jazz og blå briller" af Dan Hilfling Petersen

Forfatteren Dan Hilfling Petersen (f. 1945) faldt som ung jazz-musiker i kløerne på STASI, da han under en turné i DDR blev forelsket i en østtysk kvinde.

Dan Hilfling Petersen
2001
Borgens forlag

Så spændende som i en agentroman berettes om unge Dan, som bliver dobbeltagent, og ved list får sin elskede over Muren.

Dan er 18 år og trommeslager i et jazzband, som ved et tilfælde begynder at turnere i Østtyskland,
få år efter Murens bygning.

Den unge musiker bliver forelsket i pigen Bärbel, og vil have hende med til Danmark. Med Bärbel som ”gidsel” presses Dan til at spionere for Stasi. I første omgang skal han bare skaffe ”Kraks fejfiser”, men kravene stiger, og Dan søger hjælp hos PET.

Under besøgene i DDR opdager Dan et hul i paskontrollen i Warnemünde. Gående passagerer får indrejsestempel ved landgang, hvorefter man så kan gå på toilettet. Efter toiletbesøget går man ud til de forbikørende biler, der endnu ikke har været igennem paskontrollen, og som bilpassager fås et ekstra indrejsestempel i et ekstra pas.

Dan udtænker en sindrig plan, der involverer 11 personer. Det lykkes først anden gang, men så kan Bärbel frit udrejse gennem Polen og Sverige.

Parret har i dag både børn og børnebørn og lever på Midtsjælland. Så spændende som en agentroman tilsat ægte kærlighed, og samtidig meget jordnær.

Fine beskrivelser af dagliglivet i DDR og Danmark i 1960’erne.

Planlagt filmatisering af Bille August under titlen ”Himlen på jorden” i 2010.