Jakob var her. Bogen om Ejersbo af Rune Skyum-Nielsen

Oprettet: 03.09.2016 - 13:32

Bog: "Jakob var her" af Rune Skyum Nielsen

JAKOB VAR HER er historien om Jakob Ejersbo. En rodløs dreng, der hverken følte sig hjemme i Nordjylland eller Tanzania. En teenager, som desperat ledte efter kærlighed og en vej i livet.

Rune Skyum Nielsen

I 2008 døde forfatteren Jakob Ejersbo efter at en ondsindet kræftsygdom i spiserøret gradvist havde nedbrudt hans helbred. Han blev kun 40 år, men i sin alt for korte tid på jorden nåede han alligevel at slå igennem som forfatter. Ejersbo fik opfyldt sit ønske om, at sælge "en ordentlig røvfuld bøger".

Romanen ”Nordkraft”, der foregår i Aalborg blev Ejersbos egentlige gennembrud, og efter forfatterens død udgav Gyldendal den romantrilogi om Afrika, som forfatteren havde arbejdet på i årevis og som beskriver forholdet mellem det privilegerede hvide menneske og de fattige sorte indbyggere i Tanzania. Det afrikanske land betød meget for forfatteren, der i flere år havde boet i landet sammen med sine forældre, der var udstationeret af den danske stat.

I 2016, otte år efter forfatterens død, har journalisten Rune Skyum-Nielsen udgivet en biografi om Jakob Ejersbo, der har fået titlen ”Jakob var her”.

Eftersom man i sagens natur ikke kan interviewe en afdød mand har Skyum-Nielsen interviewet Jakob Ejersbos forældre, hans søster, et udvalg af hans nærmeste venner og eks-kæresten Ditte Steensballe for at få et indblik i hvem Jakob Ejersbo var og hvordan det var muligt for et enkelt menneske at gøre så stort indtryk på sine læsere og omgivelser. Disse interviews er samlet i ”Jakob var her” og giver et kalejdoskopisk indblik i forfatterens opvækst i Danmark og Tanzania, om mødet med vennerne og om den sammensatte personlighed forfatteren var i besiddelse af.

Biografien giver et billede af Jakob Ejersbo som et menneske, der på ydersiden er åben og smilende, men som i virkeligheden både er introvert, voldsomt bitter på sine forældre og har mange indre dæmoner at slås med. Et menneske, der var gift med sit arbejde, som havde svært ved at knytte sig til andre mennesker, som ikke havde mange venner, men  alligevel havde ønske om at stifte familie - og så endte han med at dø i en tidlig alder hjemme hos de forældre, som han havde et ambivalent forhold til.

Bogen beretter om hvordan årene i Tanzania påvirker Ejersbo og om den fundamentale ensomhed forfatteren også var ramt af. En ensomhed forfatteren havde svært ved at komme ud af af sig selv fordi de indre dæmoner ofte forhindrede ham i, at knytte sig til andre mennesker i særlig lang tid ad gangen.

”Jakob var her” er dog ikke kun en bog om forfatteren, men også en bog, der handler om Ejersbos bøger – bøgerne var så at sige en del af Ejersbos personlighed og kan derfor ikke udelades i en biografi om forfatteren.

Rune Skyum-Nielsen har skrevet en gennemarbejdet, utrolig rørende og meget rammende biografi om Jakob Ejersbo og hans romaner.

Efter at have læst ”Jakob var her” føles det næsten som om, at jeg kender Jakob Ejersbo, og det føles næsten som et personligt tab, at forfatteren ikke er en del af denne verden mere.

Jeg har fået indblik i forfatterens tankegang og i hvordan Ejersbo arbejdede og researchede når han skulle skrive en bog. Herudover mener jeg at have fået bekræftet, at det er vigtigt at forfølge sine mål – og at man skal huske at udnytte tiden med venner og familien når man har tiden.

”Jakob var her” er en blændende biografi, den er spændende, men det er også en bog, der er hård at læse – det slider faktisk på følelserne at læse om forfatterens sygdom og død. Dette er en af de bedste og mest overbevisende biografier jeg har læst i årevis – og det er det fordi bogen er så gennemarbejdet og velskrevet.

Der er lagt knofedt i bogen og man gør sig selv en kolossal bjørnetjeneste hvis man holder sig væk fra denne bog.

Læs bogen, for pokker, det er alt hvad jeg kan sige, det her er den bedste bog, der er udgivet i 2016.