Jakob: ét menneske - to verdener af Flemming Jensen

Oprettet: 21.09.2010 - 12:58

Bog: "Jakob: ét menneske - to verdener" af Flemming Jensen

Efter et års skoleophold i Danmark bliver den grønlandske dreng Jakob fanget mellem to kulturer, og det går helt galt for ham og hans familie - En dansk lærer tager sig af ham, og år senere tager d

Flemming Jensen

Danmark og Grønland! En sammensat roman om mennesker i klemme og om kulturers nederlag og kulturers sammenstød.

Forfatteren har taget fat i to af sine gamle historier 'Imaqa' (1999) og 'Den skyldiges uskyld' (2005)) og skrevet dem sammen til et hele.

Fortællingen består af to dele, der foregår med 15 års mellemrum. Den første handler om Jakob, han er en grønlandsk teenagedreng, der med stort held i et års tid bliver omplantet til Danmark. Da han så kommer tilbage, er han kommet alt for langt fra sin oprindelige kultur og må opleve den falde fra hinanden.

Historien opleves gennem den unge danske lærer, Martins øjne. Martin forsøger at hjælpe, at flytte noget under sit ophold, men lykkes ikke helt, han bliver dog Jakobs faste holdepunkt.

Denne del af beretningen er en meget indfølt og smuk skildring af et Grønland, som Flemming Jensen lærte at holde af under sit ophold deroppe. Men det er også et bitter beskrivelse af, hvordan en kultur kan gå under, når den udsættes for pres.

Så møder vi de to igen 15 år senere, da de som medlemmer af et dansk TV-produktionshold kommer til Bali. Her finder Jakob roen igen efter de voldsomme oplevelser i barndommen.  Han møder den imødekommende befolkning, og han møder kærligheden.

Fortællingen fra Bali drejer sig om magthavere uden hverken skrupler eller ønsker om at gavne befolkningen, og samtidig er det en rigtig ”Flemming Jensensk” satire over DR, og de  latterlige chefer, der kun tænker på egen magt og berømmelse.

Dagbladskritik har kald denne mursten af en roman for ”småsnakkende”. Ja, det kan der være noget om, men forstået på den måde, at man kan høre Flemming Jensen SELV snakke. Den er i den grad en personlig - og personlig ment - historie. Den første del fra Grønland er ”bedre” på en eller anden måde, den er realistisk og skarpt skåret i profilerne. Bali-delen er mest satire, men en helt bogstavelig blodig del af slagsen.

Det er rigtig Flemming Jensen-underholdning - både med varme og med kant, sådan som han kan gøre det.