Jagthundene af Jørn Lier Horst

Oprettet: 08.05.2014 - 11:31

Bog: "Jagthundene" af Jørn Lier Horst

Krimi fra Norge, hvor efterforskningsleder William Wisting bliver suspenderet, da det viser sig, at en 17 år gammel drabsdomfældelse blandt andet byggede på et plantet DNA-bevis.

Jørn Lier Horst
Rasmus Bjørgmose
2014
Punktum

Politimanden Wisting har selv fået problemer og jages af medierne om en gammel sag i denne sindssygt spændende krimi om et justitsmord.

Uskyldig dømt for mord er omdrejningspunktet i Horsts fjerde roman om William Wisting. En pige forsvandt dengang og blev ikke fundet. Wisting ledede opklaringen og fik morderen sat ind. Sagen bliver genoptaget efter sytten år, da den formodede morder er blevet løsladt, og Wisting beskyldes for at have lavet falsk bevisførelse mod morderen. Wisting suspenderes fra sit job og er dermed sat af sagen. Han giver dog ikke op så let og starter sin egen efterforskning af sagen, selvom han godt ved, hvilken risiko han løber.

Datteren Line, som er journalist, støtter sin far, da medierne får nys om sagen, og de kører sideløbende hver sin efterforskning uden den andens vidende. Det foregår ikke uden problemer for Wisting, som bliver jaget konstant, fordi medierne ønsker at høre historien fra hans side. Der er mange spor, som peger på en insider fra politiet, men beviserne er svære at grave frem, og Wisting kommer langt omkring i sin efterforskning, inden den endelig fører til noget brugbart. Mens tiden skrider frem, forsvinder endnu en kvinde. Nu må der handles, og man sætter alle sejl til for at finde hende, men leder som efter en nål i en høstak. Ingen spor viser sig at være rigtige.

Plottet er godt sat op, og som en ekstra krølle bliver far-datter-forholdet her sat i perspektiv, da situationen er vendt om, og Line forsøger at hjælpe og beskytte sin far. Man holder vejret ind imellem under læsningen, da den er sindssygt spændende, og man gang på gang får vendt næsen i en ny retning, da det spor, som forfølges, ikke fører til noget nyt i sagen.

Horst er på hjemmebane her. Romanen foregår primært i hans egen hjemegn ligesom de tidligere bøger. Derudover har han haft et job som efterforskningsleder, så han er godt hjemme i sit stof. Horst fik Glasnøglen i 2013 for Jagthundene. Meget velfortjent for en god og nervepirrende krimi.