Jagten på Harry Winston af Lauren Weisberger

Oprettet: 05.10.2009 - 11:16

Bog: "Jagten på Harry Winston" af Lauren Weisberger

Tre New York-kvinder omkring de 30, med ondt i kærlighedslivet på hver sin måde, indgår en pagt der på ét år skal ændre deres livssituation radikalt

Lauren Weisberger
Sara Koch
Sommer & Sørensen

Tre dejlige damer, spandevis af lækre mænd og kærlighedens genvordigheder i New York.

Chick lit er kommet for at blive. Og med alle de gode af slagsen vi får kastet i nakken, så er det jo bare en fornøjelse. Man kan ikke just påstå at det er stor litteratur, men mindre kan også gøre det, især når man har brug for en lille pause i hverdagens jag. Og ”Jagten på Harry Winston” er perfekt til en søndag i sofaen. Det er rendyrket underholdning, vittigt beskrevet i et rablende tempo. Titlen hentyder ikke direkte til en eftertragtet mand ved navn Harry Winston, nærmere symbolet på denne (ægte)mand, nemlig en helt særlig diamant.

Og forsiden rammer titel og indhold perfekt med en æblegrøn stilethæl der spidder en pænt stor diamantring. Man følger tre vidt forskellige veninder i deres søgen efter - surprise - kærligheden og meningen med livet. Efter at den pæne og seriemonogame Emmy er blevet forladt af kæresten gennem længere tid indgår hun en pagt med sine to veninder. Hun skal simpelthen have uforpligtende sex i lange baner, og helst med fyre fra alle verdens kontinenter. Den brasilianske skønhed Adriana skal derimod helt droppe uforpligtende sex og finde sig en rig ægtemand (og en kæmpestor forlovelsesring). Den neurotiske arbejdsnarkoman Leigh har tilsyneladende det hele - dvs. den perfekte kæreste der bl.a. frier på den helt perfekte måde. Men det kan være svært, når man ikke er forelsket og samtidig ramler ind i en særdeles arrogant og vanvittigt charmerende forfatter.

Som man kan regne ud, arter tingene sig ikke helt som pigerne vil. Men forandringer får de rigeligt af, det kan jeg godt love.

Vi er, som sagt, i den lettere genre af litteraturen, men jeg synes Lauren Weisberger er rigtig god til at skrive, så man lever med i historien. Personerne opbygges til at få dybde og karakter og er ikke bare nogle karikerede New Yorker piger. Selve handlingen er dog ret banal og kunne beskrive op til flere bøger jeg har læst. Men det er jo det vi elsker ved chick lit, at man kan slå tænkeren fra og svælge i kvindeproblemer, cocktails og lækre mænd. Så bare dyk i, overfladen når du tidsnok.