Isprinsessen af Camilla Läckberg

Oprettet: 26.09.2005 - 17:05

Bog: "Isprinsessen" af Camilla Läckberg

Kriminalroman som udspilles i den lille skærgårdsby Fjällbacka i Tanum nord for Göteborg - Forfatteren Erica Falck er netop kommet hjem for en tid, da hendes barndomsveninde Alexandra findes død, o

Camilla Läckberg
Birgitte Bojlén
2005
People's Press

Femikrimi af ny svensk succesforfatter. Spænding og romantik forenes, når forfatteren Erica Falk forsøger at opklare mordet på sin barndomsveninde sammen med politimanden Patrik Hedström.

Forfatterinden Erica Falk, single, midt i trediverne og bosat i Stockholm, vender tilbage til barndommens lille skærgårdsby for at gøre boet op efter forældrenes død.

Hun skriver p.t. på en biografi om Selma Lagerlöf, men da hun finder liget af sin smukke barndomsveninde, som hun ikke har haft kontakt med siden tolvårsalderen, kaster hun sig hurtigt ud i opklaringen. Her støder hun på politimanden Patrik Hedström, en dejlig mand og gammel beundrer fra barndommen. Et glimrende samarbejde og en heftig romance kan begynde.

Undervejs får Camilla Läckberg fortalt noget om skærgårdsidyllen af i dag. De unge forlader byen, erhvervslivet går tilbage, og husene opkøbes af velhavende stockholmere. Samtidig ved alle i den lille by alt om hinanden og dækker over tidligere tiders forbrydelser.

I en sidehistorie dukker Ericas lillesøster op i et ægteskab med en voldelig mand. Det er en historie, som sikkert vil udvikle sig i den næste roman, "Prædikanten", der har fået bragende succes og en bogpris i Sverige, og endnu en roman er på vej.

Der en nogle få begynderfejl i bogen, men den er spændende og indeholder en sød voksenkærlighedshistorie. Vi glæder os til den næste.

Oversat af Birgitte Bojlén. People's Press, 2005. 388 sider. Kr 268,-

02.03.2017 - 13:05 - Marit