Isblå spor af Yrsa Sigurðardóttir

Oprettet: 07.11.2011 - 12:24

Bog: "Isblå spor" af Yrsa Sigurðardóttir

Krimi fra Nordøstgrønland, hvor et islandsk selskab tilsyneladende er ramt af en forbandelse, hvorfor dets islandske bank sender en gruppe med bl.a.

Yrsa Sigurðardóttir
Áslaug Th. Rögnvaldsdóttir

To mænd forsvinder sporløst fra et projekt i Grønland, og advokaten Thóra Gudmundsdóttir tager derop for at klarlægge begivenhederne, snart er hun viklet ind i mord og gamle myter.

På Grønlands østkyst arbejder et islandsk firma på at etablere et laboratorium med henblik på mulig minedrift. To mænd forsvinder pludseligt, og der begynder at ske mystiske ting, derfor tager arbejderne hjem og nægter at komme igen, før begivenhederne er blevet klarlagt.

Advokaten Thóra Gudmundsdóttir tager med sin partner Matthew og et hold af specialister derop for at klarlægge begivenhederne. Da de ankommer til laboratoriet går det hurtigt op for dem, at noget er grueligt galt, og snart er holdet viklet ind i intriger, mord og gamle grønlandske myter.

Dette er 4. bind i serie om advokaten Thóra Gudmundsdóttir og endnu engang lykkes det Yrsa Sigurđardóttir at skabe en meget spændende og uhyggelig krimi. Det grønlandske klima er eminent til at underbygge en stemning af ondskab og gru, og kombineret med grønlandske myter er uhyggen i top. Yrsa Sigurđardóttir er en fremragende forfatter, og hun er fantastisk til at bygge et plot op, hvor trådene på fornemmeste vis bindes i en overraskende slutning. Hendes stedbeskrivelser er meget troværdige, og der er scener i bogen, hvor læseren i rigtig gyser-film-stil får et mindre chok, det er virkelig godt gjort.

I ’Isblå spor’ har hun flyttet scenen fra Island til Grønland, hvilket fungerer rigtig godt. Der er bare noget uhyggeligt over grønlandske myter, og da Grønland stadig er et meget ufremkommeligt land, er der god mulighed for mystik og mord. Der er jo ikke grænser for, hvilke uhyrligheder isen kan gemme på i mange årtier.

Denne 4. bog følger fint i serien om Thóra Gudmundsdóttir, og er et fint alternativ til dem, der har læst Läckberg, Blædel og Jungstedt.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.