Is-thriller

Oprettet: 14.09.2017 - 12:02

Bog: "Isfald" af Liselotte Michelsen

Monica er på barsel og prøver at vænne sig til familielivet, men i bagagen spøger en tragisk ulykke. En dag møder hun Erik. De længes begge efter at komme væk og rejser sammen til Svalbard.

Liselotte Michelsen
Byen
Monica og Nanna elsker naturoplevelser og udfordrende bjergbestigning. De arbejder godt sammen, men en dag går det galt.

Erik er en lidt indadvendt og nørdet herre. Han interesserer sig utroligt meget for alle aspekter af flyvning, og læser grundigt og intensivt om den svenske ingeniør og polarforsker S.A. Andree's (1854-1897) mislykkede ballonfærd i 1897.

Monica er gift med Thomas, og sammen har de sønnen Sebastian. Forelskelsen har lagt sig, og ”noget har sneget sig ind i deres soveværelse”. Monica savner kærlighed, nærvær og omsorg. Thomas er læge og arbejder alt for meget.

Tilfældigt mødes Erik og Monica ved et middagsselskab. De er begge fanget i et utilfredsstillende hverdagsliv, og mødet åbner nye muligheder for dem begge. Erik har en drøm om at nå til Nordpolen, og Monica vil gerne ud af sit indelukkede og ikke særligt velfungerende familieliv med mand og barn. I hvert fald for en kort periode. Hun bærer rundt på en hemmelighed, - et traume, som forfølger hende dag og nat. Måske kan en strabadserende tur til Svalbard bringe hende ud af den melankoli og depression, som præger hendes dagligdag.

Romanen er en slags bjergbestiger-thriller, hvor den farlige sne, isbjørne og kulde spiller en hovedrolle. Under hele turen venter vi på at få afsløret hvad det er for en hemmelighed, Monica skjuler. Siderne vender sig selv i denne debut-roman, og jeg håber vi vil høre meget mere fra Liselotte Michelsen i fremtiden.