Intimus af Jan Arnald

Oprettet: 27.09.2010 - 09:43

Bog: "Intimus" af Jan Arnald

Handlingens kerne er to unges møde på en australsk strand for 20 år siden, hvad skete derefter?

Jan Arnald
Anders Johansen
Modtryk

Fortiden kan være skøn at lægge bag sig, to unge konfronteres  pludselig med det fortrængte, og vejen bliver lang og sej.

På en smuk strand i Australien mødes et ungt par, Mirra og Ferry.  De skilles efter kort tid, men når dog af aftale, at de skal mødes igen samme sted 20 år senere.

I den mellemliggende periode har de begge nogle voldsomme traumer at kæmpe med. De har begge deres tvivl om, hvad der i virkeligheden skete på Ninety Mile Beach, og hvorfor de er dem, de er. Efter de mange år uden kontakt mødes de tilfældigt i et chatroom og beslutter at mødes igen. Dette bliver en spændende oplevelse, som fører dem videre i livet.

Forfatteren skriver normalt under pseudonymet Arne Dahl. Dette er Jan Arnalds 8. roman, og jeg må sige at han har gjort sit arbejde godt.

Man kommer tæt på de to hovedpersoner, man får god indsigt i deres tanker og følelser, og den udvikling, de hver især gennemgår fra de mødes første gang til de mødes igen 20 år senere. Der er mange blanke pletter i deres hukommelse. Langsomt fyldes hullerne ud, ofte med stor smerte, især hos Mirra.

Også sproget flyder godt og er med til at gøre fortællingen levende, selvom det er tunge emner der tages op.

Musikken er også i denne roman en vigtig faktor. Komponisten Haydn har en fremtrædende rolle her, hvor hver enkelt del af hans værk er en del af romanens opbygning. Der er mange elementer i fortællingen, som Arnald har fået samlet rigtig godt.

’Intimus’ er delt op i sonater. Romanen er umiddelbart svær at finde sammenhæng i, f.eks. hvorfor alle disse historiske detaljer har relevans som indledning i hver enkelt sonate. Men efter endt læsning forstår man sammenhængen, og det blev alligevel en god oplevelse som også gav ny indsigt.