Intimitetens grammatik af David Grossman

Originaltitel: Sefer hadikduk hapnimi

David Grossman
Martin Leer
2000

Denne roman af den israelske forfatter David Grossman er en original, fascinerende , finurlig og dybt foruroligende historie.
Det er med andre ord - en stor flot bog, som er værd at stifte bekendtskab med.
Hovedpersonen i romanen er drengen Aron Kleinfeld, som er 11 år, da vi første gang præsenteres for ham. Han bor sammen med sine forældre i et forfaldent socialt boligbyggeri i Jerusalem.
Tidsmæssigt er vi i 60'erne.
Arons far har overlevet Stalins koncentrationslejre - hans mor er polsk emigrant.
Familien hutler sig igennem som så mange andre jøder i et forsøg på at skabe sig en ordentlig tilværelse. Aron er en dreng, som ikke kan/vil forholde sig til denne verden, og han flygter ind i en fantasiverden, hvor alt kan ske.
Han er ligeledes fascineret af Houdini - den store udbryderkonge og efterligner mange af hans numre til stor beundring hos skolekammeraterne - men efterhånden bliver de trætte af den lille Aron - han har nemlig også det problem at han er fysisk lille - nærmest dværg - hans mor skammer sig over ham - pigerne ser ham ikke i puberteten osv.
Så det må ende med det store sammenbrud og det gør det så.
David Grossman skriver stærkt og originalt og historien har mange lag.
Romanen er spækket med jiddische udtryk - men der er en ordbog bag i bogen, så man skal ikke fortvivle.(78 oversatte ord)
Elskere af Isaac Singer og andre jiddische forfattere vil helt bestemt elske David Grossman og "Intimitetens grammatik".
(Tidligere udgivelser på dansk: Den gule vind - Se under kærlighed.)

Gyldendal, 2000 - 360 sider

Andreas Kommode - 12. december 2000