Interneringen af de danske kommunister

Oprettet: 08.01.2013 - 14:37

Bog: "Frydenholm" af Hans Scherfig

Originaludgave: 1962
Satire over de uheldige forhold under besættelsen, specielt jagten på de danske kommunister.
2. del af Idealister

Hans Scherfig
2005

Frydenholm er Hans Scherfigs subjektive beskrivelse af besættelsestidens forløb fra 1940 til 1945. Centralt i romanen står arrestationen af de danske kommunister, der skete på Nazi-Tysklands foranledning og med det officielle Danmarks ganske beredvillige deltagelse.

Når man i Matador ser Sofus Betjent komme og advare Agnes for at få »Røde« bragt i skjul, så er det historisk fis i en hornlygte. Virkeligheden lå meget fjernt fra dette glansbillede, og man kan med rette betegne det som en skamplet på danmarkshistorien, at en lyssky afdeling i det danske politi med næsten preussisk akkuratesse registrerede, internerede og udleverede danske kommunister til Nazi-Tyskland. Selv om det også hører med til historien, at de selvsamme kommunister i de første år af krigen via Hitler-Stalin-pagten spillede på en helt forkert hest.

Hans Scherfig var selv en af de danske kommunister, der blev interneret i Vestre Fængsel, men på grund af sin øjensygdom kunne han senere blive overført til en afdeling på Finsensinstituttet.

Fortællingen foregår i et sydsjællandsk landskab omkring godset Frydenholm, som vi også kender fra »Idealisterne«, og er en roman om retssamfundets endeligt.

I »Frydenholm« skriver Scherfig ofte det modsatte af, hvad han mener. Han registrerer nøgternt som en historiker eller en journalist, hvordan en enig Rigsdag godkendte en lov med tilbagevirkende kraft, en lov, der gjorde det muligt at internere alle kommunister. Som Scherfig konstaterer, så var der ikke et eneste medlem i Folketinget eller Landstinget, der kom med modargumenter over for forsvarsstilleren.

Det officielle Danmark kommer i den grad til orde i »Frydenholm« - så meget og så stilistisk gennemført, at læseren sidder og ikke tror en døjt på dette officielle Danmark. Det var en stærk og afklaret vrede, Hans Scherfig her skrev med. Frydenholm myldrer med genkendelige skikkelser fra perioden. Der er også masser af dokumentarisk stof med virkelige plots fra begivenheder under besættelsen.

»Frydenholm« fik en stor betydning for danskernes opfattelse af besættelsens forløb, samarbedspolitikkens dilemmaer og kommunisternes rolle. Bogen var den første sammenhængende beskrivelse om kommunisternes hovedrolle i modstandskampen. Den er en politisk og moralsk anklage mod samarbejdspolitikken, og den var et opgør med den hidtidige (primært) faglitteratur, der stort set negligerede kommunisters kamp og internering under besættelsen. Romanen fik også en meget blandet modtagelse og afstedkom en voldsom offentlig debat.

»Frydenholm« er en vigtig roman, der ikke må glemmes.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Torben Herrig

ons, 09/01/2013 - 16:04

Fremragende bog som forfatterens øvrige - "Idealister" - "Det forsømte forår" - "Skorpionen"  m. fl..

Ikke mange har forstået på lignende vis at udstille bagsiden af danskernes heroiske kamp mod besættelsesmagten. En rapport/fortælling om det virkelige liv i Danmark i 1940-45 fortalt med knastør humor til trods for emnets alvorlighed, naturligvis præget af de briller forfatteren ser igennem.

Det er imidlertid værd at være opmærksom på, at Scherfigs enestående evne til at beskrive de åbenbare urimeligheder og bevidste misgreb begået af bl. a.  folketing og regering, velvilligt bistået af Højesteret, ikke kom til udtryk når det gjaldt hans  fortsatte accept af kommunismen, sådan som denne ideologi blev praktiseret først og fremmest i Sovjetunionen.

Et andet særegent karaktertræk, som er vanskeligt foreneligt med den fornuft og hæderlighed, der kommer til udtryk i hans bøger, er hans medvirken i 1975 ved eksklusionen af Carl Madsen fra DKP. Scherfig skulle angiveligt på eget initiativ have fremskaffet en "lægereklæring" - fra en partikollega i DKP, der var psykiater - på at Carl Madsen var begyndende psykisk retarderet. Lægen havde ganske vist ikke haft Carl Madsen i konsultation eller på anden måde undersøgt ham, men erklæringen blev afleveret af Scherfig til DKP og brugt som en del af grundlaget for Centralkomiteens beslutning om eksklusion af Carl Madsen.

Ovenstående ændrer ikke min vurdering af Scherfigs bøger, men jeg finder det alligevel relevant at nævne, for det er åbenbart, at en forfatter, der i den grad har placeret sig til den ene side, næppe kan forventes at medtage de formildende omstændigheder, som efter min mening ganske vist ikke kan retfærdiggøre f. eks. interneringen af de danske kommunister, men som i et eller andet omfang har været til stede og skulle tages i betragtning af beslutningstagerne under besættelsen. Det må jo konstateres, at Danmark og det store flertal af danskere slap relativt nemt om ved besættelsen i kraft af den velvillighed politikerne udviste til samarbejde med nazisterne.

• Michael Linde Larsen

tor, 10/01/2013 - 13:41

Endnu har jeg til gode at læse "Frydenholm" af Scherfig. Men jeg har læst flere af hans andre bøger med meget stor fornøjelse. Der er ikke nogen som ham der kan spidde samfundets dobbeltmoral og sætte en sag op, så alle forstår hans ærinde. Og det vel at mærke på en måde så det både er sjovt, velskrevet, underholdende og dybt tankevækkende.

"Vi går på de stier vi kender" - og "en såkaldt medalje" er begge fantastiske sætninger fra "Det forsømte forår" som altid har ligget i mit baghoved og som jeg bruger ved passende lejligheder.

Nå, men mit ærinde var også at pege i den modsætning mellem hans skriverier og hans eget liv, som du så rigtigt peger på, Torben.
    Scherfig har jo også skrevet bogen "Det befriede Rumænien" fra 1953, som er en fantastisk skildring af paradis på jorden. Og det som ikke er paradis skyldes det tidligere kapitalistiske styre. Bogen er selvfølgelig skrevet før Ceaussescu kom til magten, men jeg har meget svært ved at se hans rosenrøde beskrivelser passer med det dagligliv som de fleste rumænere måtte kæmpe med i 1953. Ligeså skarp hans pen fremstår i hans romaner, ligeså naiv fremstår den i "Det befriede Rumænien".