Inkaens fjerde mulighed af Peter Dreyer

Oprettet: 15.05.2006 - 12:06

Bog: "Inkaens fjerde mulighed" af Peter Dreyer

Spændingsroman om to danskere, en geofysiker og hans barndomsveninde astronomen Alex, som under en arkæologisk ekspedition bliver viklet ind i et dramatisk mysterium med paranormale hændelser på to

Peter Dreyer
2006
Hovedland

Hvor virkeligheden slutter, og eventyret – drømmen – begynder.

"Inkaens fjerde mulighed" tager os med på en fantastisk rejse til inkaernes og drømmenes verden. "Inkaens fjerde mulighed" er en meget kompleks roman, som bevæger sig over flere lag.

Fortælleren mødes med sin veninde - og tidligere kæreste - Alex i Chile. De er begge forskere, geofysiker og astronom, og de er inviteret til at slutte sig til en arkæologisk ekspedition de første dage af ferien. Denne ekspedition har til formål at finde og udgrave inkamumier fra permafrosten på toppen af vulkanen Licancabur.

Fra første færd rammes det danske par af mærkelige uheld, og de bliver klar over, at tingene ikke er helt, hvad de giver sig ud for. Sekretæren myrdes, Alex bliver proppet med Rohypnol, og ekspeditionens medlemmer er absolut ikke de bedste venner. De to danske forskere opdager, at den allerede fundne mumie er blevet frarøvet en amulet, hvis eksistens ellers kunne bevise, at inkaerne har haft et skriftsprog.

Så her er lagt op til en moderne Agatha Christie krimi, men Peter Dreyer vover sig meget længere ud end Miss Marple og Poirot tilsammen.

De gamle inkaers verden er perfekt til Peter Dreyers formål: Der er stadig uendeligt mange uopklarede mysterier ved inkaernes liv, bl.a. er man endnu ikke afklaret om deres skriftsprog. Desuden opfordrer den del af verden med sin geografi og klima også til stærke følelser og reaktioner.

Fortælleren kommer ud for flere drømme, som viser sig at forudsige hændelser, og han har svært ved at forstå sig selv og sine omgivelser.

Peter Dreyer har skrevet en virkeligt veldrejet spændingsroman, men man skal have sine antenner ude og koncentrationen på plads under læsningen. Sproget og den bagvedliggende viden er meget akademisk, og jeg må indrømme, at jeg faldt af et par gange undervejs.

Personerne står ikke alle lige klart, men jeg synes, at det forhold, som det danske forskerpar har til hinanden, er vældig godt beskrevet.

Alt i alt en rigtig flot romandebut. Jeg håber, Peter Dreyer har flere romaner i ærmet.

Hovedland, 2006. 351 sider. Kr 199,-