Ingenogtredive af Lisa Jewell

Oprettet: 17.01.2003 - 09:00

Bog: "Ingenogtredive" af Lisa Jewell

På sin 30 års fødselsdag møder Dig Ryan igen Delilah, hans første kærlighed, som han ikke har set i 12 år, men Nadine vil ikke igen udkonkurreres og hun tilkalder så sin første kærlighed, Phil

Lisa Jewell
2002
Cicero

Hvad gør man, når ens bedste ven og våbenbroder falder for den samme, forkerte kvinde – to gange? Med tolv års mellemrum. Tolv år, som man har brugt på at hele hans hjerte efter det første brud. Og så hun dukker op og er lige så øretæveindbydende som første gang. Mens ens ven forvandles til en lallende idiot, der ikke kan fokusere på noget andet end hende. Den forkerte altså.

For Nadine, der er "den rigtige" i Lisa Jewells roman "Ingenogtredive", er det traumatisk, frustrerende og forvirrende at se Dig falde for den underskønne Delilah – igen. Og hvad gør en rask kvinde så? Hun tilkalder naturligvis kavaleriet – i form af sin egen tilbeder, ungsomskærresten Phil. Så kan Dig værsgo' blive misundelig.
Men gør han?

Lisa Jewell skriver på den friske måde og med det glimt i øjet, som kendetegner den store bølge af chick.litt. romaner, der kommer på markedet netop nu. Dvs. romaner om singlekvinder i slutningen af tyverne til midten af trediverne, der lever et på mange måder fuldkomment liv i storbyen med venner, karriere, forbrug – men som mangler den sidste lille detalje: kæresten.

Alle romanerne beskriver kvindernes jagt på den eneste ene med alle de forfejlede dates, de mislykkede middage og den sure søgen. Der er gerne et par forstående og medlevende venner på sidelinjen, en utålmodig mor i baggrunden og en stadig defilering af mere eller mindre håbløse kandidater i centrum.

Chick.litt. genren slog for alvor igennem med den meget omtalte "Bridget Jones' dagbog" af Helen Fielding. Historien om den søde, kiksede og i stadig stigende grad desperate Bridgets jagt på drømmemanden ramte en nerve i tiden og fik folk i flokkevis til at læse bogen samt at strømme i biografen for at se filmatiseringen.
I "Ingenogtredive" er personerne netop så forvirrede, ukonstruktive og skiftevis smålige og storladne, som man selv kan være. Lisa Jewell formår at gøre det troværdigt, at Nadine svinger mellem at elske Dig og ønske ham tæt på og inden for rækkevidde, og at hade synet af ham og Delilah. At personerne altid er trukket lidt mere skarpt op, end tilfældet er i den virkelige verden, er et gammelkendt litterært trick. Det gør ikke bogen ringere. Den er underholdende og letlæst. En god roman til en kedelig regnvejrsdag. Hurtigt og nemt læst - hurtigt og nemt videre til andre af Lisa Jewells romaner. Eller tilsvarende romaner af f.eks. Jane Green, Marian Keyes, Melissa Bank eller Jennifer Weiner.

Oversat af Lene Schiøtt. Cicero, 2002. 309 sider. Kr 279,-

Læs mere om singlesildenes trængsler i et regnvådt London og om deres jagt på Mr. Right i Manhattans glitrede barer eller på Hollywoods solbeskinnede boulevarder