Ingen har nogensinde målt, hvor meget et hjerte kan bære...

Oprettet: 04.09.2015 - 12:42

Bog: "Hvad hjertet ved" af Jessi Kirby

17-årige Quinn har mistet sin kæreste i et trafikuheld og hans organer er med til at redde andres liv.

Jessi Kirby
Elisabeth Kiertzner
2015
Carlsen

Hvad hjertet ved af Jessi Kirby er historien om 17-årige Quinn, som har mistet sin kæreste Trent i en tragisk bilulykke et par år tidligere. Tragedien har ramt Quinn hårdt og det meste af sin tid holder hun sig isoleret på sit værelse, hvor hun bruger tiden på at tælle dagene efter ulykken. Det eneste, der holder hende kørende er de breve, som hun har sendt til modtagerne af Trents organer i håb om at gøre Trents død mere meningsfuld for hende. Da vi møder Quinn har hun hørt tilbage fra alle, undtagen én – personen som har fået Trents hjerte. I et forsøg på at komme over sin sorg, beslutter Quinn sig for at bryde alle regler og alligevel opsøge den person, som ikke har svaret hende. Dette fører til, hvad der i første omgang kun var et forsøg på at gøre Trents død mere meningsfuld og at opnå en form for afslutning, at være en ny åbning for Quinn – nemlig i den 19-årige Colton Thomas, som bærer rundt på hendes afdøde kærestes hjerte. Trents død har givet Colton en ny chance i livet, men han har svært ved at bære det ansvar dette har ført med sig, selvom han har været den ’heldige’ af de to. Han synes ikke, at der er nogen, som forstår ham, men mødet med Quinn (selvom han ikke har nogen ide om, at hun er hans organdonors kæreste) giver ham et nyt syn på livet og lader ham overkomme den svære kamp om at være modtageren af et organ. Quinn og Coltons møde og fascination for hinanden viser sig hurtigt at være, hvad der var bedst for dem begge to, og hvad der omsider får dem til at komme videre.

Hvad hjertet ved er en historie om hjertesorg, ny kærlighed og mest af alt hjertets fantastiske funktioner – hvor meget det kan overkomme, hvor meget det ved og hvor meget det betyder. Den handler om mulighederne ved organdonation og er beskrevet fra begge sider: donorens side (de pårørende), samt modtagerens side og giver et stort indblik i organdonationens mange facetter. Bogen er samtidig en kærlighedshistorie af den klassiske slags – den hvor alt er muligt og intet er umuligt – men den er også meget mere end det. Det er også en historie om både tab, håb, og mulighederne for at overkomme dyb sorg. Jeg var solgt allerede da det blev tydeligt, at kærlighedshistorien ikke var af den kærlighed-ved-første-blik-slags, men at kærligheden først blev tydelig med tiden. Dette gjorde bogen mere ægte, idet Quinn først skulle overkomme sin dybe hjertesorg for Trent, før hun kunne give sig selv lov til at elske igen. Dette gjorde læseoplevelsen mere positiv og mere troværdig. Kirby er fantastisk til at beskrive detaljer både levende og ægte, hvilket gør, at det næsten føles som om, at man læser et minde.

Hvad der gjorde læseoplevelsen endnu mere positiv var romanens korte citater i begyndelsen af hvert kapitel. Citaterne består af sætninger omkring blandt andet hjertet eller information omkring organdonation, hvilket var både sigende, men også lærerigt. Hvad hjertet ved er til dem, som elsker den klassiske kærlighedshistorie, hvor alt er en smule forhøjet og fortryllet, men alligevel stikker dybere i en troværdig historie om ung kærlighed, ung hjertesorg og tragedien ved at miste en person man har nær, men mest af alt en undersøgelse af, hvor meget et hjerte rent faktisk kan bære.