Inez' tårer af Vibeke Marx

Oprettet: 12.12.2005 - 13:05

Bog: "Inez' tårer" af Vibeke Marx

Danske Susanna gifter sig i Portugal med den aristokratiske Manoel og flytter til hans families gods - Her gemmer sig legender, hemmeligheder og gammeldags mystik, som skræmmer Susanna, især da hun

Vibeke Marx
2005
Modtryk

Ung, dansk kvindes romantiske kærlighedseventyr i Portugal udvikler sig til et mareridt fyldt med middelalderlig mystik, legender og ritualer. Da Vinci mysteriet-light!

Hvis du elsker "Da Vinci mysteriet" og desuden er kvinde, er denne bog godt nyt. Her får du hemmelige loger og gamle middelalderlige portugisiske legender blandet med en romantisk og saftig kærlighedshistorie.

Kønne, unge Susanna tager på ferie til Algarve og møder der prinsen på den hvide hest, den smukke, forførende portugisiske adelsmand Manoel. Hun taber helt besindelsen:
"Tilbage på bilens forsæde trak han hende ind til sig, og hendes skamlæber tog til at pulse. Hun lukkede øjnene og udforskede hans brystkasse, overarme, ryg og nakke, kunne føle hver en muskel og mærkede efter endnu en gang, som for at sikre sig at han virkelig var til."

Hun brænder alle broer og tager til Portugal for at gifte sig med den fyrige og bo på hans gods. Men det viser sig hurtigt, at ikke alt er så rosenrødt, som hun forventede. Her bor nemlig også hans uvenlige, noget feudale og dybt religiøse familie, som ikke kan glemme deres storhedstid under det portugisiske kongedømme. Manoel fremstår dog mere moderne, og hun gifter sig med ham, selv om forberedelserne og selve brylluppet er fyldt med mystiske og skræmmende ritualer.

Snart bliver Susanna indviet og indviklet i familielegender og mystiske hændelser i Portugals historie, samtidig med at hun bliver mere og mere ensom. Hun bliver dog lykkeligvis gravid, og så tager begivenhederne fat! Her skal ikke røbes nærmere om de lurende farer og deres udvikling, men det er mørk og middelalderlig spænding.

Som læser kan man undre sig lidt over hovedpersonens grænseløse naivitet. Susanna er vokset op alene med sin mor i Frederikshavn og kender ikke sin far. Hun har haft et omflakkende liv med moren, som aldrig ville binde sig. Med denne baggrund køber man lidt modstræbende forfatterens personskildring og den actionprægede slutning, som har rødder i Danmark.

Bogen er ellers både velskrevet og veldrejet i plottet. Om den er sandsynlig? Tja, døm selv. Vibeke Marx er i øvrigt forfatter til en lang række socialt bevidste børne- og voksenbøger, så med denne roman bevæger hun sig over i en helt anden genre, langt fra hverdagens trivialiteter.

Modtryk, 2005. 247 sider. Kr 249,-