Inés, min sjæls veninde af Isabel Allende

Oprettet: 15.10.2007 - 12:06

Bog: "Inés, min sjæls veninde" af Isabel Allende

Inés forlader i 1500-tallets Spanien sin mand og søger eventyret i Den Nye Verden. Hun oplever den blodige erobring af Chile ved conquistador Valdivias side.

Isabel Allende
Iben Hasselbalch

Vidunderlig historisk roman om eventyrersken Inés og hendes farefulde liv i Den Nye Verden.

Isabel Allende starter sin fantastiske fortælling i året 1507 i Spanien. Som læser følger vi den eventyrlige og modige doña Inés Suárez, som lever sit liv under fattige kår og tjener til livet som syerske. Inés forelsker sig i - og bliver gift med den unge, flotte, skørtejæger, Juan. Da den fysiske tiltrækning aftager og ægteskabet knager, stikker Juan af til Den Nye Verden, lokket af løfter om guld og andre rigdomme. Senere følger Inés efter ham, og det bliver begyndelsen til et nyt, spændende og barskt liv i Sydamerika.

"Inés, min sjæls veninde" er en fabelagtig, historisk roman om opdagelsen af fremmede lande og kulturer, og om hvordan en kvinde begår sig i en mandsdomineret verden. Livet er hårdt, og af og til må Inés kæmpe for sit liv med sværdet, andre gange må hun benytte sig af kvindelist for at overleve.

Isabel Allende har med denne 15. bog, atter skrevet en stor og tidløs roman. Hun skriver i et smukt og flydende sprog, der hurtig indfanger læseren og man hænger hjælpeløst fast til sidste side. Hendes bøger er en cocktail af magi, realisme, fantasi og store følelser, og"Inés, min sjæls veninde" er ingen undtagelse. Det er en bog der har meget at byde på.

Isabel Allende afslører selv, at hun altid starter på en ny roman d. 8. januar, da det er den dato, hun begyndte at skrive sin største succes "Åndernes hus". Så overtroen spiller også en rolle i hendes eget liv.

Det er ingen hemmelighed, at Isabel Allende er en af de forfattere, jeg synes allerbedst om, og jeg kan kun give bogen mine varmeste anbefalinger.

Oversat af Iben Hasselbalch. Gyldendal, 2007. 351 sider