Indien tur/retur af William Sutcliffe

Oprettet: 01.03.2001 - 09:00

Bog: "Indien tur/retur" af William Sutcliffe

Humoristisk og dybt satirisk roman om en ung mand, som sammen med en flok ligesinede drager ud på den "klassiske dannelsestur" til Indien på jagt efter billige stoffer, uforpligtende sex og spiritu

William Sutcliffe
Carsten Norton Pedersen
2000
Borgen

Enhver rygsæksrejsende må krumme tæer efter at have læst William Sutcliffes satiriske roman "Indien tur/retur".

Bogen gør grin med de unge "globetrottere", der drager til Asien på "dannelsesrejse", men helst ikke mænger sig for meget med lokalbefolkningen. Romanen, som også er god træning for lattermusklerne, handler om den unge englænder Dave. Han er 19 år og har sabbatår, inden han skal starte på universitetet. Alle vennerne er taget ud at rejse til Asien og Sydamerika, men Dave har ikke rigtig lyst - slet ikke til at rejse i den uciviliserede og fattige tredje verden. Han starter derfor med at rejse til Schweiz og dér tjene kassen på et hotel.

Friåret er langtfra slut, da han igen vender tilbage til London. Dave overtales af bedstevennens lækre kæreste Liz, som også er "efterladt" i London, til at tage med til Indien. Han har jo pengene og tiden - så hvorfor ikke? Desuden er Liz en sild...

Velankommet til Delhi opdager Dave, at han hader Indien. Varmen, tiggerne, maden og det faktum, at han så forbandet grønskolling i forhold til de garvede og hoverende rejsende, som han og Liz møder på de forskellige hostels.

Dave, som jævnligt længes efter sportslørdag, en rigtig dyne og koldt vejr, har det bedst, når han kan ryge sig skæv i billig indisk hash og socialisere med andre rejsende - helst andre englændere. Det er let at komme til, for alle rygsæksrejsende rejser efter BOGEN alias "Travel Survival Kit", og tager de samme steder hen.

Dave, som af nød må rejse alene, da han efterlades af den mere spirituelt søgende Liz, bliver først rigtig opmærksom på sin egen berøringsangst med det land og den kultur, han befinder sig i, da han møder en vestlig journalist. Journalisten vil til en artikel bruge Dave som eksempel på: "…at det at tage til Indien ikke længere er oprørsk handling, men faktisk snarere en slags konvention blandt stræbsomme middelklasseunger, der gerne vil kunne sætte et eller andet, der minder om initiativ, på deres CV". Dave beslutter sig derefter for at tale med flere indere.

William Sutcliffe rammer med romanen "Indien tur/retur" et ømt punkt. Hvorfor tager unge på dannelsesrejser i den tredje verden? og hvad foretager de sig, mens de er der?

Sutcliffe beskriver med bidende ironi det kodex af statusgivende bedrifter, der findes mellem rejsende og den dobbeltmoral, som følger med. "Det ungdommelige" og "det uerfarne" er ramt på kornet, og som læser mindes man den tid, hvor man selv syntes, at folk "godt oppe i tyverne" var gamle.

"Indien tur/retur" er en morsom og hurtigt læst bog, som har bred læserappel.

Borgen, 2000. 237 sider

BogWeb - 1. marts 2001