I tilfælde af død ved lynnedslag af Gail Anderson-Dargatz

Oprettet: 02.03.2006 - 09:05

Bog: "I tilfælde af død ved lynnedslag" af Gail Anderson-Dargatz

I den canadiske provins British Columbia bor 15-årige Beth sammen med sine forældre nær indianerreservatet -  Her oplever hun på godt og ondt overgangen fra pige til kvinde i det lille lukkede samf

Gail Anderson-Dargatz
1998

Realistisk og stemningsmættet roman, fortalt med en 15 årig piges øjne, der underbygger og illustrerer følelser og stemninger ved hjælp af magiske elementer.

Anbefalet af bibliotekar Susan von Magius, Middelfart Bibliotek

Sære og uhyggelige hændelser ryster den landlige egn i British Colombia, hvor denne roman foregår. Flere er blevet dræbt, og for nylig er en ung pige fundet død, flænset op og tilsyneladende delvist spist.

Man mener, at en bjørn er den skyldige, så en mand skyder en bjørn. Men sindene har ingen ro, for der er andre rygter i omløb. Uhyggelige rygter om en ond sjæl, ”Cyote”, der kan tage bo i andres krop og få dem til at begå de frygteligste forbrydelser.

I dette sceneri vokser Beth op. Hun er 15 år og bor sammen med sin mor, far og bror på et lille husmandssted nær et indianerreservat. Det er ikke nogen let familie at leve i. Faderen har en krigsskade, der har resulteret i et aldeles voldsomt temperament, og han bliver mere og mere upopulær i lokalsamfundet pga. sine voldelige overfald på uskyldige mennesker. Faderens upopularitet smitter af på familien, og de får sværere og sværere ved at blive accepteret og begå sig i det lille samfund.

Moderen er sådan set rimeligt velfungerende, men også hun har sine særheder. Hun fører løbende samtaler med sin afdøde mor og lukker, tilsyneladende og utilgiveligt, øjnene for faderens usømmelige omgang med Beth. For hvordan kan en kvinde, der kan tale med de døde, undgå at se, hvad der foregår lige for næsen af hende?

Beth drømmer sig væk; hun drømmer om læbestift, frihed og nylonstrømper, men er uden råderum over sit eget liv. Hun bliver veninde med en indianerpige, der lever i reservatet, og da hun en dag bliver overfaldet af en flok drenge fra skolen, holder hun op med at gå i skole. I stedet tilbringer hun sine dage i reservatet med sin nye veninde. Men ”det uhyggelige” huserer stadig på egnen, og ingen er sikker nogen steder….

Elsker man magisk realisme, hvor det magiske er det, der fylder mest, er det ikke her, man skal stige på. ”I tilfælde af død ved lynnedslag” er derimod en overvejende realistisk roman, som på meget fin vis underbygger og illustrerer følelser og stemninger ved hjælp af magiske elementer. Den er velskrevet, gribende og ikke lige til at ryste af sig igen.

Oversat fra engelsk af Vibeke Houstrup efter 'The cure for death by lightning'.

Lån bogen på Bibliotek.dk

Lindhardt og Ringhof, 1998. 321 sider